Bráda Tibor emlékkiállítása a B32 Galériában 2024. december 11. és 2025. január 30. között
Bráda Tibor (1941–2022) festő- és üvegművész rendkívüli oktatói és közösségformáló szerepe nyilvánvaló pályatársai és tanítványai számára a sokrétű életmű jelentősége mellett. Közel negyven éven át oktatott a budapesti Képzőművészeti Egyetemen. A több mint hat évtizedes életúton a legkülönfélébb képző- és iparművészeti műfajokban alkotott. Az első egyéni festészeti kiállítására 1971-ben Ráckevén kerülhetett sor. A 2010-es évek óta munkásságának kiteljesedését jelentették üvegfestészeti alkotásai.
A lezárult életműre visszatekintő és összegző tárlattal 2024 decemberében találkozhattunk a B32 Galériában.1 A magasföldszinten olaj-, pasztell- és akvarellképeit, az alagsori Trezorban a muráliához kötődő műveit állították ki, ez utóbbi kiállítótérben megmutatva az üvegablak-, az üvegkép- és mozaiktervezés kezdeti fázisaitól a kivitelezésig tartó munkafolyamatokat. Közel ötven alkotását felesége, Deák Ilona festőművész válogatta lányaikkal, Bráda Enikő és Bráda Judit iparművészekkel. A Bráda család közös műterme jelentette ennek az életútnak a hátterét.
„a természeti látványban ott szunnyad a megváltás életet adó öröme”
A műfaji változatosságon és az olykor meglepő képméreteken túl az alkotások rálátást engedtek Bráda Tibor egyes festészeti korszakainak gazdag színkombinációira. Az önironikus hangvétel, a nagy távlatok, a küldetéstudat már a korai, az 1970-es években készült olajfestményeit is meghatározták (Tenger felett, 1978), és ezek lényegében végigkísérték alkotói pályáját.2 Az 1984-ban szénnel készült Tanulmányrajzán a nézőt fanyar mosollyal megszólító bohócsapkás önarckép, a szerelmesre áhítattal feltekintő férfi és a csendben szundító macska rabul ejtő egységet alkot.3
A nagyméretű A nagy asztal című pasztellképen (1999) a fényben megcsillanó ételek és italok okozta örömökön túl a sorskérdéseket is felteszi az asztal alól előbukkanó vörösboros poharat tartó mester. Az asztal tetején pompázó páva szimbolikus értelmezéseivel, illetve lebilincselő esztétikumával gyakorta megjelenik az életműben.4 A belső tájak, önarcképek mellett az Erdélyben vagy az adriai vidéken festett plein air akvarell- és pasztellképeken pazar távlat tárul fel; a festő önfeledt örömmel gyönyörködött a teremtett világban. Igazi kalandot jelentett számára a megfelelő látvány megtalálása és annak megjelenítése az érdes papíron, amely az örökké vágyott műfajára, a faliképfestészetre emlékeztette. A helyszínen szokatlanul nagy méretben dolgozott akvarellel, majd a műteremben emlékezetből pasztellel (Maros völgye, pasztell, 2003; Kilátás a kocsmától, akvarell, 2015). A 2024-ben az Ecsettel Erdélyben című akvarell-tárlatán szerepelt a Közöttünk van című festmény (2010), amelyen a viharos táj oldott festőiségét, a burjánzó természeti környezetet és egy kis román faluban meglelt pravoszláv kereszt drámaiságát a félszáraz és a nedves ecsetvonásokkal érzékeltette. A Bráda által közvetített természeti látványban ott szunnyad a megváltás életet adó öröme.5

Az akvarell-technika ismerete visszanyúlik egészen a gyermekkoráig, ugyanis tanítónő édesanyja rendszeresen akvarellezett. Ahogyan az üveg iránti csodálata is korai emlék. Elbűvölte a berekfürdői üveggyár kidobott, a hutákból levert üvegtömbjeinek látványa, amelyeket összegyűjtött: „Az ott talált üvegsalaktömböket csodakristályoknak képzeltem, és egy életre beleszerettem ebbe a szakrális anyagba. […] Nincs az a festék, amelyik versenyezni tudna a nap által megvilágított színes üveggel.”6 Az utóbbi évtizedekben Bráda Tibor művészetének meghatározó műfaja a monumentális ólmozott üvegablak, az ahhoz készült – igazi teremtő örömmel létrehozott – rengeteg színvázlat, kartonrajz, illetve a mobilitást lehetővé tevő, mesterséges fénnyel megvilágított üvegképek sora. Természetesen a legtöbb megrendelése templomi felkérésre készült. A tiszaújvárosi Magyarok Nagyasszonya római katolikus templomban a három keskeny üvegablak (1200/1300×100 cm, 1993–1994) korai főművét jelenti, tekintve a hideg és a meleg színárnyalatok egyensúlyára építő kompozíciókat, a Bráda-művek oly jellegzetes arctípusait, az írásszalagok által a mennyei szféra felé törekvő, egymással összekapcsolódó, egymás felett elhelyezkedő alakokat, és nem utolsósorban a kézi fúvással készült Saint-Just üvegeket.7 A B32-es Galériában szerepelt a kiváló kvalitású, színkódokkal, a képmezők számozásával ellátott, színezett műhelyrajz.

A vörös, bíbor, nápolyi sárga, barna árnyalataival és egy kevés kékes és zöldes kontraszttal kivitelezett szentélyablakon a fal és az ablaknyílás kötött adottságait Bráda Tibor mesterien oldotta meg. A Madonna lábainál a leboruló, profilból megjelenített Szent István látható. Az Istenanyához elvezet az írásszalag és a párnán fekvő korona, fent egy angyalalak írásszalaggal lebeg, és a felhőkből kinyúló Isten jobbjával áldását adja.
„utóbbi évtizedekben művészetének meghatározó műfaja a monumentális ólmozott üvegablak”
Bráda Tibor a 2002-ben alapított Magyar Festészet Napjának fő megálmodója. Hosszú éveken át főszervezője és elnöke volt az immár határainkon innen és túl ünnepelt rendezvénysorozatnak. Nemcsak a kivételes életműnek szólt a B32 Galéria megnyitójára érkező nagyszámú közönség jelenléte, hanem Bráda Tibor őszintén barátságos személyiségének, a közösségért élő embernek. A Magyar Festészet Napját Szent Lukács evangélistának az ünnepnapjához, október 18-hoz igazították. A Szent Lukács mesterséges fénnyel megvilágított üvegkép (2003) mint programadó mű sokadszorra szerepelt a festészetnapi kiállításon – 2024-ben a Vigadóban –, majd G32-es Galériában is.8
Az üvegképen mintegy kép a képen próbálja megfesteni az Istenanyát és a Gyermeket a fürtöshajú festő, akit hátulról, magasba nyújtott karral és ecsettel jelenített meg kisebb léptékben. Bráda humorát is tükrözi: a festészet patrónusa attribútumán, a szárnyas ökrön egyensúlyozva festi a felhők közt tündöklő Madonnát. 2022 augusztusában Bráda Tibor – az életművét feldolgozó, készülő monográfia kapcsán – így fogalmazott: „A tervezés talán munkásságom legérdekesebb és legmeghatározóbb része. A felkészülés, az irodalmi és képzőművészeti példák felkutatása, a rajz- és színvázlatok készítése a spontaneitása és felszabadultsága miatt a legkedvesebb része a mű elkészítésének.”9

A murális műfaj adottságait messzemenően értő látásmódjának megfelelően remekül alkalmazkodott a régebbi és az újabb építésű templomok falszövetéhez, belső teréhez. A sárospataki basilica minor (2012–2025) és a dunaújvárosi Krisztus Király Templom monumentális üvegablakai (2017–2025) a mai Magyarországon a legkomplexebb egyházi üvegfestészeti megbízatásait képviselik egyenként kb. 270 m² üvegfelületen. Sárospatak az alapfalaiban feltárt körtemplommal, a capella regiával Árpád-házi Szent Erzsébet (1207–1231) feltételezett születési helye. A késő gótikus csarnoktemplom üvegablakain a Szent Erzsébet életét bemutató, egyedi ikonográfiai program megvalósítását Bráda Tibor halála után felesége, Deák Ilona és lánya, Bráda Enikő fejezi be a tervek alapján. A tizennyolc üvegablak tervezési munkálatai 2012-ben kezdődtek. Legmonumentálisabb üvegablaka a Szent Erzsébet-legendából kiválasztott úgynevezett Tűztörténet – Tegyétek boldoggá az embereket! című ólmozott üvegablak (2013–2014) a történet egyedi, első képi megjelenítése, amelyhez számos, a hideg, kékes árnyalatokra és a meleg, sárgás árnyalatokra épülő kompozíciós vázlat született.10

A sárospataki plébániatemplom Szent Erzsébet ciklusa a Kassa felé tartó Szent Erzsébet Zarándokút első állomása. 2025 márciusában az utolsó üvegablak kivitelezési munkálatai folynak. A monumentális üvegfestészeti ciklus hirdeti majd a szent legendájának fénnyel átitatott jeleneteit, ahogyan az 1474 és 1477 között emelt késő gótikus kassai főoltár Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletének egyik legkitűnőbb középkori emléke. A sárospataki hatodik üvegablakon, a hosszház északi oldalán azt az epizódot láthatjuk a szín- és kompozíciós vázlatokon, ahogy a szent asszony férje ágyába fektetett egy leprás koldust. Hazatérő férje a megfeszített Krisztust találta az ágyban, ekkor értette meg felesége végtelen szeretetét és önfeláldozását. A korai, 2014-ben készült változathoz képest a hitvesi ágyat a megfeszített Krisztussal szemből látjuk a 2022-ben alkotott terven („Kérlek, gyakran ajánld fel ennek a vendégnek az ágyamat!” 2014, 2020 után elfogadott terv.).

A B32 lenti kiállítóterében bemutatott színváltozatok, kartonrajzok alapján láthattuk, hogy az üvegművészet milliméter pontosságú precíz tervezést, valódi színérzéket igénylő folyamat.
„a fény életre kelti a színes üvegeket az ólomháló által létrehozott formák összességével”
A 20. század végén épült dunaújvárosi Krisztus Király-templomban a teljesen dísztelen épület ablakainak fémváza indította el Bráda Tibor elképzeléseit.11 A dunaújvárosi ólmozott üvegablakok az acélszerkezetes épület meghatározó elemeivé váltak: a fény életre kelti a színes üvegeket az ólomháló által létrehozott formák összességével. Egyszersmind lezárja a belső teret a kinti világtól, amely elvonná a szemlélő figyelmét a szent történésekről, az Istenkapcsolattól. Az esti szürkületben megvilágított színes kompozíciók szakrális térré avatják a templom külső terét az egykori acélváros lakótelepén. 2022-ben építették be a templom kilencedik üvegablakát, amelyen Bráda megjelenítette a 20-21. századi magyar hitvallókat, boldogokat és szenteket, egyben megteremtette együttes képtípusuk monumentális ábrázolását.

Az üvegablak bal oldalán Bódi Mária Magdolna (1921–1945) látható kerékpárján, amely tárgy attribútumává válik képi ábrázolásain, kezében a liliommal, a megőrzött, Istennek ajánlott szüzesség jelképével. Különösen aktuális az üvegablak szélesebb körű megismertetése, hiszen Bódi Magdit 2025. április 26-án avatják boldoggá Veszprémben. Árpád-házi Szent Erzsébethez hasonlóan huszonnégy évesen halt meg, és egész életében rászoruló embertársait támogatta. A dunaújvárosi kilenc üvegablak-együttes növényi-ornamentális keretezését a tarsolylemezek palmettás motívumai, illetve a Bráda Tibor által oly kedvelt Karl Blossfeldt (1865–1932) egyedi növénytanulmányai, fényképfelvételei inspirálták.
Bráda Tibor így írt egyházi megrendeléseiről 2022-ben: „Munkásságomnak ez adja a tekintélyes részét és egyben sikereimnek teljességét. A templomi üvegképek megvalósulása adja számomra a legnagyobb örömet. Az Istenben való hit oly mértékig meghatározó, hogy mindent felülír. A templomi munkák, a szakrális térbe készült mozaikok, a magán megrendelésű szentképek tartoznak ehhez a tételhez.”12
N. Tóth Ágnes
művészettörténész
Jegyzetek:
- KOVÁCS Gabi: „Szenvedélyesen szerette a hivatását”. Interjú Bráda Judittal, B32 Galéria, 2024. 12. 11. – 2025. 01. 30. https://b32kulturter.hu/szenvedelyesen-szerette-a-hivatasat-interju-brada-judittal/; Bráda Tibor Munkácsy-díjas festőművész emlékkiállítása; MÉSZÁROS Ákos: Táplálékot adni a léleknek. Bráda Tibor emlékkiállítása a B32 Galéria és Kultúrtérben. Új Ember–Mértékadó, 2025. 01. 13. – 19., 4–6.
- Tenger felett, panel, olaj; Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság tulajdona, 1978; POGÁNY Gábor: Bohócmaszkok. Közbevetett beszélgetés Bráda Tiborral. Art Limes 2003/1., 127–133.
- SIPOS Endre: Bráda Tibor. Rajzok, képek, muráliák. Budapest, 2001., 16–17.
- A nagy asztal; panel, pasztell; 90×190 cm; magántulajdon; 1999; lásd. i. m. SIPOS 2001, 32–33.
Páva, mesterséges fénnyel megvilágított üvegkép, 110×80 cm; magántulajdon; 2009; A tudás fája, üvegablak; 300×120 cm; Győr, Széchenyi István Egyetem; 2009–2010; A jeli arborétum, papír, pasztell; 154×106 cm; magántulajdon; 2017–2019. - Ecsettel Erdélyben. Bráda Tibor Munkácsy-díjas festőművész kiállítása, Budapest, Erdélyi Magyarok Egyesülete, V. kerület, Molnár utca 5., 2024. 02. 11. – 2024. 03. 10., vö. N. TÓTH Ágnes: A látvány öröme. Országút, 2024. 03. 01. https://orszagut.com/kepzomuveszet/a-latvany-orome-brada-tibor-kiallitasa-budapest-5721
- Önéletírás. Napút 2010/10., 130.
- BRÁDA Tibor: Egy üvegfestő belső monológja. Bráda Tibor üvegfestészete. Sipos Endre képelemzéseivel. Budapest, Cser Kiadó, 2014, 11–12., 68–69.; VÁMOSI Katalin: A tiszaújvárosi Patrona Hungariae Római Katolikus Templom építéstörténete, in: A Hermann Ottó Múzeum Évkönyve 58–59 (2019–2020), 377–382.
- MEDVECZKY Attila: Mindig a szakmáért. Aki kitalálta a Magyar Festészet Napját. Magyar Fórum. 2017, június 22. 10–11.; https://www.festeszetnapja.hu/; i. m. BRÁDA 2014, 84–85.
- Bráda Tibor összefoglalója saját munkásságáról, 2022. 08. 11., kézirat
- I. m. BRÁDA 2014, 30–51, ugyanitt az utószó írója WEHNER Tibor, 120–123.
- Fény és áhítat. Bráda Tibor festő és üvegtervező művész alkotásai a dunaújvárosi Krisztus Király római katolikus főtemplomban, Dunaújváros, 2019; DVORSZKY Hedvig: Üvegbe álmodva: Bráda Tibor festőművész üvegablakai a dunaújvárosi vasbeton templomban, Magyar Iparművészet, 2019/8., 16–18.; PROKOPP Mária: A kilencedik. Elkészült a dunaújvárosi Krisztus Király-plébániatemplomának utolsó ablaka, Új Ember – Mértékadó, 2022. július 31., 5.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-kilencedik-elkeszult-dunaujvarosi-krisztus-kiraly-plebaniatemplomanak-utolso-ablaka - Bráda Tibor összefoglalója saját munkásságáról, 2022. 08. 11., kézirat.