Titkos terek

Titkos_cim

A kiállítás valóban titkos térben bújt meg. A nem szokványos helyszínen fellelhető műegyüttes, egy zárt lakóház belső tereiben, az udvarban és a lépcsőházában kapott helyet. Ezért a bemutatott „craftskerámiákat” így csak az ott élők láthatták nap mint nap, vagy azok, akik előre egyeztetett időpontban, szakavatott tárlatvezetésre voltak kíváncsiak és közvetlen kapcsolatot kerestek a kiállító művésszel.
Aki megkereste a rejtőzködő tárlatot, a művésznő alkotásain túl az épület egyedi atmoszféráját is megérezhette.

A Bródy Sándor utca 32. szám alatt található épület története a 19. század második felére nyúlik vissza. Maga az utca a városrész egyik legkorábban épült területéhez tartozik. Budapest e része a pesti oldal egyik legpezsgőbb kerületében helyezkedik el, amelynek múltja gazdag kulturális és építészeti örökségben. Az épület egykori lakói és látogatói között számos jeles személyiség is megfordult. Az 1848-as szabadságharc honvédő katonáinak és hadifoglyainak özvegyei és árvái az „Úriasszonyok otthonában” leltek segítő támogatókra, többek között Majtényi Béla özvegye, Bittó Aranka, Damjanich János özvegye, Csernovics Emília személyében.

A ház építészeti stílusa hűen tükrözi a korszak eklektikus jellegét. A bejáratnál sárkányt formázó kerékvető és az ajtót díszítő faragott kariatida fogad bennünket. A lépcsőház, mely Szűcs Zsuzsanna kiállításának egyik helyszínéül szolgál különösen figyelemre méltó, hiszen megőrizte eredeti formáját és díszítéseit. Vörösmészkőből faragott lépcsők, terrazzó burkolattal díszített padlók, egyedi kovácsoltvas korlátok gazdagítják a belső teret. Felfedezhetünk még kerámiaszobrokat a függőfolyosó és a bejárati kapu boltíve felett is.

Szűcs Zsuzsanna művészete mindig is különleges kapcsolatban állt a térrel és a történelmi múlt rekontextualizálásával. A Bródy Sándor utca 32-ben rendezett kiállítása sem kivétel.
A magas hőfokon kiégetett „craftskerámia” installációk jellegzetes eleme az idő, amely a kiválasztott környezetben és az épületben is tetten érhető. Az alkotások a lépcsőház egyedi adottságait használják ki, és párbeszédet folytatnak az épület múltjával.

Szűcs az adott tér atmoszféráját és történelmét ötvözi saját művészi látásmódjával, ami egy különleges élményt nyújt a látogatóknak. Az itt látható műveket számos történelmi múlttal rendelkező tér és természeti környezet fogadta már be, mégis minden alkalommal merőben más hatást kelt a mindig újabb darabokkal kiegészülő kiállítás. A hely és a tér sajátosságaitól függően változik a műtárgyak bemutatási módja, láthattuk már a természetben kiállítva a Trefort-kertben (2022), homokba elhelyezve a Füvészkertben (2017), vagy a levegőben, horganyzott drótokon függesztve, többek között olyan varázslatos helyeken, mint Harmónia Palota (2023).
Interiordesigner-szemmel nézve egy ilyen lehetőség az összehasonlításra különösen alkalmas. A geometriai alapokra épülő organikus plasztikák a lépcsőházban lebegve átértelmezik a teret. A lakóház lépcsőházának hétköznapi használata során már el is felejtődik a ház gazdag kulturális öröksége, már-már „láthatatlanok” maradnak építészeti értékei. A művésznő vallja, hogy az eleven tér tele van emberi tartalommal, érzelemmel, emlékkel, a közege ettől válik élővé. A tárlat ezt az elevenséget segíti előhívni. Számomra Szűcs Zsuzsanna műveinek különleges volta abban rejlik, hogy munkáival könnyedén, szinte észrevétlenül képes odavonzani a figyelmet a páratlan építészeti értékekre, miközben kerámiái között a fantáziánk is szárnyra kap. Azon kívül, hogy sajátos értelmezését láthatjuk egy tér újraéledésének, a jelen installáció a levitáció érzését is kelti bennem, de a megnyitón résztvevők asszociáltak madarakra, hulló falevelekre vagy a mélytengeri állatvilágra is.

A magas hőfokon égetett anyagokból, porcelánból és samottból készült műelemek színvilágukkal is egyediséget és egységet képeznek a térrel. Az alkotások színezése és márványos felületi hatásuk is jól harmonizál az időtlen építészeti elemekkel.
Szűcs Zsuzsanna iparművészeti tanulmányai mellett, műemlékvédelmi szakmérnök is, nem csoda tehát a művészeti kapcsolatkeresése az építészeti örökséggel. Szűcs Zsuzsanna kerámia szobrai és a kiválasztott helyszínek, egymás rétegeit megnyitva létesítenek kapcsolatot és közvetítenek üzenetet a látogatók számára.

A Bródy őszhöz kapcsolódó iparművészeti kiállítás szakmai program megvalósítását 2024. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

Kovács-Nagy Szilvia
interior designer

Főcím kép: Kiállítási enteriőr alulnézetben a földszintről látható függesztett kerámia szobrokkal: (bal fent) Ősképek I–IV.; (jobb lent) Szimmetria; egyedi, préselt, anyagában színezett 1260°C-on kiégetett samott; m: 30-55 cm, l: 75-110×30-89 cm (Fotó: Perényi László építész)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KIGUBÓZVA

Földi Kinga textilművész hernyóselyem szobrai azokról az élményekről mesélnek, amikor az ember a biztonságot nyújtó régi burkát, vagyis állapotát hagyja el, ami szorongást és izgalmat hoz, de egyben egy szebb életforma születésével jár. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

A TŰZ MŰVÉSZETE

A török hatások a magyar üveg- és kerámiaművészetben című kiállítás a Török-Magyar Kulturális Évad kiemelt isztambuli zárórendezvénye, melyet Törökország egyik legnagyobb múzeumában, a Török és Iszlám Művészetek Múzeumában mutatnak be. At Meydani Cad. No:12, 34122 Sultanahmet / Isztambul

METATERRA

Jakobovits Márta, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának 80 éves jubileumi kerámiakiállításán művészetének autonóm kifejezése, a természet formavilága és ősi motívumai érhetők tetten. Calea Armatei Române 1/A, Oradea 410987, Románia

Ezeket is olvassa el
Eventuell_cim

Eventuell 30

Mindig_cim

„Mindig fölfeslik valahol”

Titkos_cim

Titkos terek

Vodkaspohar_cim2

Három ezüst vodkáspohár