Titkos terek

Titkos_cim

A kiállítás valóban titkos térben bújt meg. A nem szokványos helyszínen fellelhető műegyüttes, egy zárt lakóház belső tereiben, az udvarban és a lépcsőházában kapott helyet. Ezért a bemutatott „craftskerámiákat” így csak az ott élők láthatták nap mint nap, vagy azok, akik előre egyeztetett időpontban, szakavatott tárlatvezetésre voltak kíváncsiak és közvetlen kapcsolatot kerestek a kiállító művésszel.
Aki megkereste a rejtőzködő tárlatot, a művésznő alkotásain túl az épület egyedi atmoszféráját is megérezhette.

A Bródy Sándor utca 32. szám alatt található épület története a 19. század második felére nyúlik vissza. Maga az utca a városrész egyik legkorábban épült területéhez tartozik. Budapest e része a pesti oldal egyik legpezsgőbb kerületében helyezkedik el, amelynek múltja gazdag kulturális és építészeti örökségben. Az épület egykori lakói és látogatói között számos jeles személyiség is megfordult. Az 1848-as szabadságharc honvédő katonáinak és hadifoglyainak özvegyei és árvái az „Úriasszonyok otthonában” leltek segítő támogatókra, többek között Majtényi Béla özvegye, Bittó Aranka, Damjanich János özvegye, Csernovics Emília személyében.

A ház építészeti stílusa hűen tükrözi a korszak eklektikus jellegét. A bejáratnál sárkányt formázó kerékvető és az ajtót díszítő faragott kariatida fogad bennünket. A lépcsőház, mely Szűcs Zsuzsanna kiállításának egyik helyszínéül szolgál különösen figyelemre méltó, hiszen megőrizte eredeti formáját és díszítéseit. Vörösmészkőből faragott lépcsők, terrazzó burkolattal díszített padlók, egyedi kovácsoltvas korlátok gazdagítják a belső teret. Felfedezhetünk még kerámiaszobrokat a függőfolyosó és a bejárati kapu boltíve felett is.

Szűcs Zsuzsanna művészete mindig is különleges kapcsolatban állt a térrel és a történelmi múlt rekontextualizálásával. A Bródy Sándor utca 32-ben rendezett kiállítása sem kivétel.
A magas hőfokon kiégetett „craftskerámia” installációk jellegzetes eleme az idő, amely a kiválasztott környezetben és az épületben is tetten érhető. Az alkotások a lépcsőház egyedi adottságait használják ki, és párbeszédet folytatnak az épület múltjával.

Szűcs az adott tér atmoszféráját és történelmét ötvözi saját művészi látásmódjával, ami egy különleges élményt nyújt a látogatóknak. Az itt látható műveket számos történelmi múlttal rendelkező tér és természeti környezet fogadta már be, mégis minden alkalommal merőben más hatást kelt a mindig újabb darabokkal kiegészülő kiállítás. A hely és a tér sajátosságaitól függően változik a műtárgyak bemutatási módja, láthattuk már a természetben kiállítva a Trefort-kertben (2022), homokba elhelyezve a Füvészkertben (2017), vagy a levegőben, horganyzott drótokon függesztve, többek között olyan varázslatos helyeken, mint Harmónia Palota (2023).
Interiordesigner-szemmel nézve egy ilyen lehetőség az összehasonlításra különösen alkalmas. A geometriai alapokra épülő organikus plasztikák a lépcsőházban lebegve átértelmezik a teret. A lakóház lépcsőházának hétköznapi használata során már el is felejtődik a ház gazdag kulturális öröksége, már-már „láthatatlanok” maradnak építészeti értékei. A művésznő vallja, hogy az eleven tér tele van emberi tartalommal, érzelemmel, emlékkel, a közege ettől válik élővé. A tárlat ezt az elevenséget segíti előhívni. Számomra Szűcs Zsuzsanna műveinek különleges volta abban rejlik, hogy munkáival könnyedén, szinte észrevétlenül képes odavonzani a figyelmet a páratlan építészeti értékekre, miközben kerámiái között a fantáziánk is szárnyra kap. Azon kívül, hogy sajátos értelmezését láthatjuk egy tér újraéledésének, a jelen installáció a levitáció érzését is kelti bennem, de a megnyitón résztvevők asszociáltak madarakra, hulló falevelekre vagy a mélytengeri állatvilágra is.

A magas hőfokon égetett anyagokból, porcelánból és samottból készült műelemek színvilágukkal is egyediséget és egységet képeznek a térrel. Az alkotások színezése és márványos felületi hatásuk is jól harmonizál az időtlen építészeti elemekkel.
Szűcs Zsuzsanna iparművészeti tanulmányai mellett, műemlékvédelmi szakmérnök is, nem csoda tehát a művészeti kapcsolatkeresése az építészeti örökséggel. Szűcs Zsuzsanna kerámia szobrai és a kiválasztott helyszínek, egymás rétegeit megnyitva létesítenek kapcsolatot és közvetítenek üzenetet a látogatók számára.

A Bródy őszhöz kapcsolódó iparművészeti kiállítás szakmai program megvalósítását 2024. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

Kovács-Nagy Szilvia
interior designer

Főcím kép: Kiállítási enteriőr alulnézetben a földszintről látható függesztett kerámia szobrokkal: (bal fent) Ősképek I–IV.; (jobb lent) Szimmetria; egyedi, préselt, anyagában színezett 1260°C-on kiégetett samott; m: 30-55 cm, l: 75-110×30-89 cm (Fotó: Perényi László építész)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
VILLANÁSOK

Ardai Ildikó textilművész munkáiban gyakran fedezhetők fel archaikus és népművészeti motívumok, amelyek a modern designnal keverednek, egyedi és letisztult formavilágot teremtve. A kiállításon szizál, gyapjú és vessző felhasználásával készült művek egyaránt láthatóak. 9700 Szombathely, Rákóczi Ferenc utca 12.

BELSŐ FORRÁS

Kovács Kála keramikusművész alkotásain keresztül a test, a lélek és az anyag határvidékei elevenednek meg egy különleges térben, ahol a véletlen találkozások is művészetté válhatnak. 1124 Budapest, Csörsz u. 18./ Sirály sétány

BELSŐÉPÍTÉSZET MOST

A kiállításon bemutatásra kerül a kortárs belsőépítészet legfrissebb tendenciái és szemlélete, tárlat izgalmas áttekintést kínál arról, hogyan formálják a teret a kortárs belsőépítészek. 1061 Budapest, Andrássy út 6.

VIDA ZSUZSA KIÁLLÍTÁSA

Vida Zsuzsa kortárs üvegművész alkotásaiban az üveg törékenysége és ereje egyszerre van jelen, az érzékeny formákon keresztül mesél az anyag és lélek szimbolikus kapcsolatáról. 1126 Budapest, Böszörményi út 23-25.

ANATÓMIA

Szunyoghy András grafikusművész életműve a művészet és tudomány, múlt és jelen határterületein bontakozik ki, a kiállítás átfogó képet ad az anatómiai ábrázolástól a rézmetszetig, pedagógiai tevékenységétől a vizuális ismeretterjesztésig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

MINTA-IDÉZETEK

Regős Anna textilművei a mintázatokban rejlő jelentésrétegeket kutatják a forma, szín és anyag játékán keresztül. A tárlat pályájának ikonikus darabjait vonultatja fel a japán inspirációktól a komputer kárpitokon át a díjnyertes Védőháló című tértextilig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

Ezeket is olvassa el
Aki_perfektul_cim

Aki perfektül beszéli a nyelvet

Cubash_cim

A Cubash minta tündöklése és bukása

ablaknyitogato_cim

Ablaknyitogató

Uvegmuvek-cim

Üvegművek, szimbólumok, víziók