New Art Stúdió

New_17

„Ideális lenne, ha olyan emberekkel dolgozhatnék együtt, akiknél a magyarázkodás fölösleges, mert félszavakból is megértik egymást.” – nyilatkozta Koppány Gizella 1980-ban. Ő az Iparművészeti Főiskola ruhatervező szakán végzett, majd színházi előadások és filmek jelmezeit jegyezte, szabadidejében pedig versenyszerűen sárkányrepülőzött, első nőként itthon.

A társak megérkeztek, hiszen Kováts Nórával és Király Tamással közösen vezette a Petőfi Sándor utcai New Art Stúdiót az 1980-as években. Ennek a ruhaműhelynek és underground találkozóhelynek kreatív munkájában közreműködtek más tervezők, sőt a vásárlók is. A bolt kínálatát meghatározta a camp, a bricolage, a csináld magad, az újrahasznosítás. Közvetítette, továbbgondolta hazai közegben a párizsi, londoni, berlini popkultúra és divatvilág tendenciáit. A New Art Stúdióban egyszerre volt kritika és intuíció, humor és játékosság. Az itt készült ruhák méretei, formái pedig átrajzolták a sziluettet, és mindazt, amit a Kádár-kor férfiasnak és nőiesnek vagy egyáltalán szocialistának gondolt. A divat újrafogalmazásának, alternatív bemutatásának és terjesztésének igénye jelentkezett Pesten egy a nyugatitól eltérő gazdasági-politikai rendszerben.

Ez az atelier egyszer volt műhely és műterem, gardrób és üzlet, átjáró és menedék. Válogatásra és választásra ösztönzött. Ötleteket adott. Olyan történésként, cselekvésként fogta fel az öltözködést, ami folyamatalapú és kollektív. A ruha összekapcsolódott a városi térrel és a mozgással, s ez legösszetettebben a Váci utcai divatsétákon valósult meg. A résztvevők interakcióba léptek emberekkel, a környezettel, bevonták a köztéri szobrokat, padokat. Térfoglalásnak, illetve a bevásárló utca múltját, a szocialista divat topográfiáját megbolygató, újraíró gesztusnak tekinthető.

Jelen kiállítás egy év kutatás, előkészület eredményeként jött létre. Igazi csapatmunka állt mögötte. A rendezők, vagyis a MOME designelmélet mesterszak designkurátori specializációjának hallgatói Földi Eszter irányításával a bolt történetét szélesebb kontextusba helyezték. Felvillantották az underground esztétikai szótárát, mintáit, példaképeit és szereplőit. Kitértek a szabászatra vagy a társművészeti kölcsönhatásokra. Fontos, hogy a főváros mellett külön szót ejtettek Pécs jelentőségéről az 1984-es Kolle(a)kció divatperformansz kapcsán. Interjúkat készítettek (érdemes végigfutni a hosszú névlistát a főtáblán vagy a leporellón), gyűjtöttek ruhadarabot, kiegészítőt, szöveget és képet. Ismert, kevésbé ismert darabokkal és igazi felfedezésekkel találkozunk a kiállítótérben.

De nem pusztán dokumentumkiállítással van dolgunk. Jó arányérzékkel keveri az intuitív és a reflektív elemeket. Jelzésszerű megoldásaival, például a scrapbook-ot idéző textilfallal, a fémállványzattal, a zineszerű kísérőkiadvánnyal értelmez is. A ruhák bemutatásánál azok tárgyszerűsége, szituáltsága jut érvényre. Az installálás szerencsésen nem rekonstruál, mert az gyakran elfedés, hanem hajdani testek és terek körvonalait rajzolja meg.

Egyik interjújában arról beszélt Király Tamás, hogy átöltöztetné Budapestet: „Legyen a városnak új arca.” A New Art Stúdió valami ilyesmit valósított meg, a maga eszközeivel, szemléletével, közösségi működésével: formálta egy nemzedék és egy hely arculatát, amelynek lenyomata – ha töredékesen is – megmaradt. Csak elő kell hívni emlékekből, tárgyakból. Ez a kiállítás előhívta.

Elhangzott 2024. június 17-én, a kiállítás megnyitóján.

A kiállítás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Designelmélet mesterszakán indított képzés, a Designkurátori specializáció részeként, A kiállításrendezés elmélete és gyakorlata című kurzus keretében valósult meg Földi Eszter vezetésével.

Mészáros Zsolt
művészettörténész, irodalomtörténész

Fotók:
  1. Kiállítás megnyitó a K11 Laborban 2024. június 17-én (Fotó: Csipes Antal)
  2. Enteriőrkép a kiállítás megnyitó napján (Fotó: Csipes Antal)
  3. Kiállítás megnyitó: Mészáros Zsolt (PIM) és Földi Eszter (MOME) művészettörténészek
  4. Enteriőrkép a kiállításról: New Art Stúdió kabátja egy Király Tamás által festett inggel és zakóval – Szabó Ildikó és Vécsy Attila jóvoltából (Fotó: Csipes Antal)
  5. Enteriőrkép a kiállításról („drótruha”) (Fotó: Csipes Antal)
  6. Fiatal Művészek Klubja – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  7. Underground Budapesten – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  8. Inspirációk – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  9. Vég(e) kiárusítás: A New Art Stúdió portálja a bezáráskor (Archív fotó: Szőnyei Tamás)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
FÉNYCSAPDA

A Tűzzománcművészek Magyar Társaságának kiállításán számos neves alkotó zománcművei kerülnek bemutatásra, céljuk a kortárs zománcművészet népszerűsítése és a hagyományos elemek modern művészeti irányzatokkal való ötvözése. 2060 Bicske, Kossuth tér 20.

ÚJJÁSZÜLETÉS”

A XXVII. Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumon résztvevő tíz művész alkotásait bemutató kiállításon az „Újjászületés” témájának egyéni megjelenítése áll a középpontban. 6800 Hódmezővásárhely, Nagy Sándor utca 9.

LUGOSSY MÁRIA RETROSPEKTÍV KIÁLLÍTÁSA

Lugossy Mária (1950-2012) ötvös-, szobrász- és üvegművész sokrétű alkotópályája követhető nyomon a 70-es évek közepétől a közelmúltig a veszprémi Dubniczay Palotában. 8200 Veszprém, Vár utca 29.

MAGYAR-LENGYEL SZENTEK

A Szent Kinga és Szent Hedvig életét bemutató tárlat a Magyar Művészeti Akadémia és a Kecskeméti Katona József Múzeum közös képző- és textilművészeti kiállítása a Művészetek Főutcája és az Ars Sacra Fesztivál alkalmából. 6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.

VONAL-SÍK-TÉR, AZ „ARCHITEKTONIKUS GONDOLKODÁS MŰTERME”

A BME Építészmérnöki kar Rajzi és Formaismereti Tanszék hallgatói az architektonikus gondolkodásba vezetik be a nézőt a különböző dimenziókat egyesítő kompozícióikon. 1071 Budapest, Városligeti fasor 9-13.

JAPÁN BABÁK ÉS JÁTÉKOK

Hársvölgyi Virág művészettörténész magángyűjteményéből válogatott japán tradicionális, valamint 20. századi babákat és játékokat láthat a közönség. 1114 Budapest, Orlay utca 2/b

RE: TEXT

A műfajilag sokszínű kiállítás a hetvenes-nyolcvanas években fénykorát élő kísérleti textilmozgalom, valamint a velemi alkotóközösség történetéből mutat be szemelvényeket. 1111 Budapest, Kende utca 1.

TÖMÖR ÜZENETEK

Pócs Péter tervezőgrafikus társadalomkritikus plakátjai tekinthetők meg Budapest belvárosában. A kiállítás az ÁTOK-PLAKÁTOK tematikus sorozat következő állomása. A sorszámozott, szignált művek megvásárolhatók az Arte Galériában. Aukció: 2024. 10. 31. 1053 Budapest, Ferenczy István u. 14.

Ezeket is olvassa el
Japan_cim

Japán babák és játékok

Esti_cim

Esti Hírlap – Karika, túra

Nemez_Vilagteremto_cim_3

NEMEZ

Lengyel_07_4

A VIII. textiltriennálé egy zsűritag szemszögéből