New Art Stúdió

New_17

„Ideális lenne, ha olyan emberekkel dolgozhatnék együtt, akiknél a magyarázkodás fölösleges, mert félszavakból is megértik egymást.” – nyilatkozta Koppány Gizella 1980-ban. Ő az Iparművészeti Főiskola ruhatervező szakán végzett, majd színházi előadások és filmek jelmezeit jegyezte, szabadidejében pedig versenyszerűen sárkányrepülőzött, első nőként itthon.

A társak megérkeztek, hiszen Kováts Nórával és Király Tamással közösen vezette a Petőfi Sándor utcai New Art Stúdiót az 1980-as években. Ennek a ruhaműhelynek és underground találkozóhelynek kreatív munkájában közreműködtek más tervezők, sőt a vásárlók is. A bolt kínálatát meghatározta a camp, a bricolage, a csináld magad, az újrahasznosítás. Közvetítette, továbbgondolta hazai közegben a párizsi, londoni, berlini popkultúra és divatvilág tendenciáit. A New Art Stúdióban egyszerre volt kritika és intuíció, humor és játékosság. Az itt készült ruhák méretei, formái pedig átrajzolták a sziluettet, és mindazt, amit a Kádár-kor férfiasnak és nőiesnek vagy egyáltalán szocialistának gondolt. A divat újrafogalmazásának, alternatív bemutatásának és terjesztésének igénye jelentkezett Pesten egy a nyugatitól eltérő gazdasági-politikai rendszerben.

Ez az atelier egyszer volt műhely és műterem, gardrób és üzlet, átjáró és menedék. Válogatásra és választásra ösztönzött. Ötleteket adott. Olyan történésként, cselekvésként fogta fel az öltözködést, ami folyamatalapú és kollektív. A ruha összekapcsolódott a városi térrel és a mozgással, s ez legösszetettebben a Váci utcai divatsétákon valósult meg. A résztvevők interakcióba léptek emberekkel, a környezettel, bevonták a köztéri szobrokat, padokat. Térfoglalásnak, illetve a bevásárló utca múltját, a szocialista divat topográfiáját megbolygató, újraíró gesztusnak tekinthető.

Jelen kiállítás egy év kutatás, előkészület eredményeként jött létre. Igazi csapatmunka állt mögötte. A rendezők, vagyis a MOME designelmélet mesterszak designkurátori specializációjának hallgatói Földi Eszter irányításával a bolt történetét szélesebb kontextusba helyezték. Felvillantották az underground esztétikai szótárát, mintáit, példaképeit és szereplőit. Kitértek a szabászatra vagy a társművészeti kölcsönhatásokra. Fontos, hogy a főváros mellett külön szót ejtettek Pécs jelentőségéről az 1984-es Kolle(a)kció divatperformansz kapcsán. Interjúkat készítettek (érdemes végigfutni a hosszú névlistát a főtáblán vagy a leporellón), gyűjtöttek ruhadarabot, kiegészítőt, szöveget és képet. Ismert, kevésbé ismert darabokkal és igazi felfedezésekkel találkozunk a kiállítótérben.

De nem pusztán dokumentumkiállítással van dolgunk. Jó arányérzékkel keveri az intuitív és a reflektív elemeket. Jelzésszerű megoldásaival, például a scrapbook-ot idéző textilfallal, a fémállványzattal, a zineszerű kísérőkiadvánnyal értelmez is. A ruhák bemutatásánál azok tárgyszerűsége, szituáltsága jut érvényre. Az installálás szerencsésen nem rekonstruál, mert az gyakran elfedés, hanem hajdani testek és terek körvonalait rajzolja meg.

Egyik interjújában arról beszélt Király Tamás, hogy átöltöztetné Budapestet: „Legyen a városnak új arca.” A New Art Stúdió valami ilyesmit valósított meg, a maga eszközeivel, szemléletével, közösségi működésével: formálta egy nemzedék és egy hely arculatát, amelynek lenyomata – ha töredékesen is – megmaradt. Csak elő kell hívni emlékekből, tárgyakból. Ez a kiállítás előhívta.

Elhangzott 2024. június 17-én, a kiállítás megnyitóján.

A kiállítás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Designelmélet mesterszakán indított képzés, a Designkurátori specializáció részeként, A kiállításrendezés elmélete és gyakorlata című kurzus keretében valósult meg Földi Eszter vezetésével.

Mészáros Zsolt
művészettörténész, irodalomtörténész

Fotók:
  1. Kiállítás megnyitó a K11 Laborban 2024. június 17-én (Fotó: Csipes Antal)
  2. Enteriőrkép a kiállítás megnyitó napján (Fotó: Csipes Antal)
  3. Kiállítás megnyitó: Mészáros Zsolt (PIM) és Földi Eszter (MOME) művészettörténészek
  4. Enteriőrkép a kiállításról: New Art Stúdió kabátja egy Király Tamás által festett inggel és zakóval – Szabó Ildikó és Vécsy Attila jóvoltából (Fotó: Csipes Antal)
  5. Enteriőrkép a kiállításról („drótruha”) (Fotó: Csipes Antal)
  6. Fiatal Művészek Klubja – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  7. Underground Budapesten – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  8. Inspirációk – falszöveg a kiállításból (Fotó: Csipes Antal)
  9. Vég(e) kiárusítás: A New Art Stúdió portálja a bezáráskor (Archív fotó: Szőnyei Tamás)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KIGUBÓZVA

Földi Kinga textilművész hernyóselyem szobrai azokról az élményekről mesélnek, amikor az ember a biztonságot nyújtó régi burkát, vagyis állapotát hagyja el, ami szorongást és izgalmat hoz, de egyben egy szebb életforma születésével jár. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

A TŰZ MŰVÉSZETE

A török hatások a magyar üveg- és kerámiaművészetben című kiállítás a Török-Magyar Kulturális Évad kiemelt isztambuli zárórendezvénye, melyet Törökország egyik legnagyobb múzeumában, a Török és Iszlám Művészetek Múzeumában mutatnak be. At Meydani Cad. No:12, 34122 Sultanahmet / Isztambul

METATERRA

Jakobovits Márta, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának 80 éves jubileumi kerámiakiállításán művészetének autonóm kifejezése, a természet formavilága és ősi motívumai érhetők tetten. Calea Armatei Române 1/A, Oradea 410987, Románia

Ezeket is olvassa el
Eventuell_cim

Eventuell 30

Mindig_cim

„Mindig fölfeslik valahol”

Titkos_cim

Titkos terek

Vodkaspohar_cim2

Három ezüst vodkáspohár