Gondolatok László Kyra üvegművész MOZZANAT című kiállításához

Hefter_09

Karinthy Szalon, 2024. február 23. – március 14.

Mit kell megvalósítania és mit kell elérnie az alkotásoknak egy kiállításon?

Elsősorban a látás eszközén keresztül kell hatniuk. A plasztikai megjelenésnek függetlennek kell lennie az érzelmi, a narratív és az utánzó értékektől. A kiállított műnek autonóm természetűnek kell lennie, saját törvényei szerit kell hatnia, amelynek önmagában való abszolút értéke van, függetlenül attól, hogy mit ábrázol.
A művésznek tudni kell megérezni, hogy mi az, ami csak kortünet, formalista közhely, bájolgás, a látszat szépségek simaságában való tetszelgés, vagy ami csak nyugtalanítani és meghökkenteni akar.

A szakmának van tudománya, amely tartalmazza a filozófiáját is, de ettől még nem lesz művészet. Pilinszky János mondja: „A filozófia ott kezdődik, ahol a szeretet végződik.” A művészet az öröm és a szeretet átadása és közvetítője, még akkor is, ha néha bánat, szomorúság vagy keserűség mögé rejtőzik is.
Az autonóm üvegművészeti alkotásban, nemcsak az üvegre, mint nyersanyagra, nemcsak a megmunkálásából adódó látványelemek hangsúlyozására tekintünk, hanem az élménnyel átszőt gondolatra is. Az érzelmi motivációknak együtt kell alakulni a formával olyan plasztikai értékké, amely felkínál egy párbeszédet a nézővel, hogy a művész eredeti szándéka megközelíthető legyen.

Mi az, ami megfogott engem László Kyra alkotásaiban?

Számomra László Kyra alkotásai kiváltanak egy szavakkal megfogalmazhatatlan vizuális élményt, amelyben az üveg mint valóságos anyag használata lehetőséget teremt, hogy élményeiről úgy beszéljen, ahogy akar, és ahogy elképzeli. Tisztában van azzal, hogy az üvegművészet számára a szabadság kifejezőeszköze, szellemi és szakmai vonatkozásban, a szubjektivitása kétségeivel.
Az itt kiállított plasztikákban azt érzékelem, hogy benne van a „kitalálás bátorsága”, van építkező logikájuk, szerkezeti felépítésük, melyekhez hozzáadónak a munka közben átélt benyomások, finomítva a szent ihlet szerint változtatva a létrejövő formát. Az üveg szín- és fényrétegeinek, tudatos és tudatalatti alakításával, egy olyan rendezettséget teremt, amelyben a gondolat, a látvány és az anyagban megfeszülő szellem egy valóságos formában jut összhangra.
László Kyra üvegtárgyai hidegen összeállítva és a kemence hőjében a kívánt formára megolvasztva nyerik el végső alakjukat és struktúrájukat. Ebben a dualitásban: felhevítve és lehűlve, az átlátszóságban tónusokkal gazdagodó színeivel és fényeivel kialakuló forma teremti meg magát a tartalmi élményt.

Mindenkiben érzékenysége szerint lesz befejezett és befejezetlen egyszere. Mindig marad benne valami titok, új gondolatokra, kezdeményezésekre és megoldásokra inspiráló lehetőség.
A képzelőtehetség, a megvalósítás racionalitása és a szakmaiság: a földhöz ragadó részek. Az élmények feldolgozásában nincs szó tudatos tervszerűségről, egy világ választja el a szabályoktól. Az alkotás öröme teremti a munkáit. Sejtések folytatnak tudat alatt kommunikációt az üveggel és kapnak esélyt formává alakulásra az olvasztó kemencében. Plasztikus kontrasztok, disszonanciák, homályosságok, érdességek, kételyek egyesülnek vizuális formákká. László Kyra számára fontos drámaiságuk megidézése. Üvegmunkái élményeinek, sorsának fénye és árnyéka.

Byung-Chul Han írja A szépség megmentése című könyvében: „A művészetnek megsebzés a lényege, és nem a tudat érzéstelenítése.”
Síkok, terek, fények és árnyékok, oldódó szimmetriák, geometrikus alakzatok átváltozásai, optikai játékot generáló nyughatatlan mozgásérzetek, tükröződések a nézőpont szerint folyamatosan változnak. A látvány minden MOZZANATA szabadon áramlik. Üres tereket bekerít, bezár és kinyit egyszerre vagy határát jelzi. A jelen valóságának átélt élményeit teszi érzékelhetővé. Üzenete nincs, nem válaszol kérdésekre, szemlélődik, tényszerűvé teszi gondolatait sík- és térformákká alakítva. Nem erőltet semmit, a nézőre bízza az ítéletet és a befogadás lehetőségét.

Szólnom kell még Bicsár Vendel ötvösművészről, akinek munkáságában az üveg mint anyag használata jelentős szerepet játszott. Gondolatainak lírai megfogalmazásai szintén a kiállítás részei. A 2023-ban elhuny művészre emlékezve idéznék egy pár sort Kányádi Sándor Harmat a csillagokon című verséből: „tócsákkal nem szövetkezett, / liliomok fürödtek benne, / úgy tűnt el, amint érkezett.”
Utóirat: Én vagyok itt a legöregebb, egy a „80 pluszos” üvegművészek közül. Jó látni, hogy a múlt, jelen és jövő hármasságában folyamatosan jönnek utánunk, és vannak és lesznek is olyanok, akikben a művészet, az „érzelmi lény-ség” olyan belső késztetés, amelyben az üvegművészet erőforrás és végső menedék. Nem is lehet más. Ha nem így van, és aki nem így érzi, ne csinálja!

Elhangzott 2024. február 23-án a kiállítás megnyitóján.

Hefter László
üvegművész

Fotók:
  1. Mozdulatban; fusing glass, 60 x 60 x 20 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  2. Hatásban; fusing glass, 25 x 23 x 9 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  3. Visszatérő; fusing glass, 50 x 50 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  4. Párhuzamos egyenesek a végtelenben találkoznak; fusing glass, 32 x 32 x 3 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  5. Flow; fusing glass, 43 x 35 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  6. A fény deriváltja II.; fusing glass, 26 x 26 x 5 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  7. Visszatérő; fusing glass, 50 x 50 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  8. Elengedés; fusing glass, 27 x 20 x 10 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  9. Kiállítás megnyitó: László Kyra és Hefter László (Fotó: Csipes Antal)
  10. Térhatások; fusing glass, 45 x 45 x 5 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  11. Kitérés; fusing glass, 43 x 27 x 15 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  12. Kitérés; fusing glass, 43 x 27 x 15 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
JAPÁN BABÁK ÉS JÁTÉKOK

Hársvölgyi Virág művészettörténész magángyűjteményéből válogatott japán tradicionális, valamint 20. századi babákat és játékokat láthat a közönség. 1114 Budapest, Orlay utca 2/b

PÁRHUZAMOK ÉS KERESZTEZŐDÉSEK

Monori Anita keramikusművész alkotásaiban az élet és az öröklét fogalomkörét dolgozza fel. A műveken megjelennek a víz, az eső és a vihar motívumai, valamint átvitt értelemben a meghasonlás, mint „önmagunk” árnyéka és vetülete is. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

FÉNYCSAPDA

A Tűzzománcművészek Magyar Társaságának kiállításán számos neves alkotó zománcművei kerülnek bemutatásra, céljuk a kortárs zománcművészet népszerűsítése és a hagyományos elemek modern művészeti irányzatokkal való ötvözése. 2060 Bicske, Kossuth tér 20.

LUGOSSY MÁRIA RETROSPEKTÍV KIÁLLÍTÁSA

Lugossy Mária (1950-2012) ötvös-, szobrász- és üvegművész sokrétű alkotópályája követhető nyomon a 70-es évek közepétől a közelmúltig a veszprémi Dubniczay Palotában. 8200 Veszprém, Vár utca 29.

VONAL-SÍK-TÉR, AZ „ARCHITEKTONIKUS GONDOLKODÁS MŰTERME”

A BME Építészmérnöki kar Rajzi és Formaismereti Tanszék hallgatói az architektonikus gondolkodásba vezetik be a nézőt a különböző dimenziókat egyesítő kompozícióikon. 1071 Budapest, Városligeti fasor 9-13.

ÚJJÁSZÜLETÉS”

A XXVII. Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumon résztvevő tíz művész alkotásait bemutató kiállításon az „Újjászületés” témájának egyéni megjelenítése áll a középpontban. 6800 Hódmezővásárhely, Nagy Sándor utca 9.

Ezeket is olvassa el
Profecis_cim

Prófécia

nok_2_cim

Nő az iparművészetben – Kecskés Orsolya

Pomparuha_08

Női művészet – pomparuhák

Folyamatos_cim

Folyamatos folyamatokban…