Gondolatok László Kyra üvegművész MOZZANAT című kiállításához

Hefter_09

Karinthy Szalon, 2024. február 23. – március 14.

Mit kell megvalósítania és mit kell elérnie az alkotásoknak egy kiállításon?

Elsősorban a látás eszközén keresztül kell hatniuk. A plasztikai megjelenésnek függetlennek kell lennie az érzelmi, a narratív és az utánzó értékektől. A kiállított műnek autonóm természetűnek kell lennie, saját törvényei szerit kell hatnia, amelynek önmagában való abszolút értéke van, függetlenül attól, hogy mit ábrázol.
A művésznek tudni kell megérezni, hogy mi az, ami csak kortünet, formalista közhely, bájolgás, a látszat szépségek simaságában való tetszelgés, vagy ami csak nyugtalanítani és meghökkenteni akar.

A szakmának van tudománya, amely tartalmazza a filozófiáját is, de ettől még nem lesz művészet. Pilinszky János mondja: „A filozófia ott kezdődik, ahol a szeretet végződik.” A művészet az öröm és a szeretet átadása és közvetítője, még akkor is, ha néha bánat, szomorúság vagy keserűség mögé rejtőzik is.
Az autonóm üvegművészeti alkotásban, nemcsak az üvegre, mint nyersanyagra, nemcsak a megmunkálásából adódó látványelemek hangsúlyozására tekintünk, hanem az élménnyel átszőt gondolatra is. Az érzelmi motivációknak együtt kell alakulni a formával olyan plasztikai értékké, amely felkínál egy párbeszédet a nézővel, hogy a művész eredeti szándéka megközelíthető legyen.

Mi az, ami megfogott engem László Kyra alkotásaiban?

Számomra László Kyra alkotásai kiváltanak egy szavakkal megfogalmazhatatlan vizuális élményt, amelyben az üveg mint valóságos anyag használata lehetőséget teremt, hogy élményeiről úgy beszéljen, ahogy akar, és ahogy elképzeli. Tisztában van azzal, hogy az üvegművészet számára a szabadság kifejezőeszköze, szellemi és szakmai vonatkozásban, a szubjektivitása kétségeivel.
Az itt kiállított plasztikákban azt érzékelem, hogy benne van a „kitalálás bátorsága”, van építkező logikájuk, szerkezeti felépítésük, melyekhez hozzáadónak a munka közben átélt benyomások, finomítva a szent ihlet szerint változtatva a létrejövő formát. Az üveg szín- és fényrétegeinek, tudatos és tudatalatti alakításával, egy olyan rendezettséget teremt, amelyben a gondolat, a látvány és az anyagban megfeszülő szellem egy valóságos formában jut összhangra.
László Kyra üvegtárgyai hidegen összeállítva és a kemence hőjében a kívánt formára megolvasztva nyerik el végső alakjukat és struktúrájukat. Ebben a dualitásban: felhevítve és lehűlve, az átlátszóságban tónusokkal gazdagodó színeivel és fényeivel kialakuló forma teremti meg magát a tartalmi élményt.

Mindenkiben érzékenysége szerint lesz befejezett és befejezetlen egyszere. Mindig marad benne valami titok, új gondolatokra, kezdeményezésekre és megoldásokra inspiráló lehetőség.
A képzelőtehetség, a megvalósítás racionalitása és a szakmaiság: a földhöz ragadó részek. Az élmények feldolgozásában nincs szó tudatos tervszerűségről, egy világ választja el a szabályoktól. Az alkotás öröme teremti a munkáit. Sejtések folytatnak tudat alatt kommunikációt az üveggel és kapnak esélyt formává alakulásra az olvasztó kemencében. Plasztikus kontrasztok, disszonanciák, homályosságok, érdességek, kételyek egyesülnek vizuális formákká. László Kyra számára fontos drámaiságuk megidézése. Üvegmunkái élményeinek, sorsának fénye és árnyéka.

Byung-Chul Han írja A szépség megmentése című könyvében: „A művészetnek megsebzés a lényege, és nem a tudat érzéstelenítése.”
Síkok, terek, fények és árnyékok, oldódó szimmetriák, geometrikus alakzatok átváltozásai, optikai játékot generáló nyughatatlan mozgásérzetek, tükröződések a nézőpont szerint folyamatosan változnak. A látvány minden MOZZANATA szabadon áramlik. Üres tereket bekerít, bezár és kinyit egyszerre vagy határát jelzi. A jelen valóságának átélt élményeit teszi érzékelhetővé. Üzenete nincs, nem válaszol kérdésekre, szemlélődik, tényszerűvé teszi gondolatait sík- és térformákká alakítva. Nem erőltet semmit, a nézőre bízza az ítéletet és a befogadás lehetőségét.

Szólnom kell még Bicsár Vendel ötvösművészről, akinek munkáságában az üveg mint anyag használata jelentős szerepet játszott. Gondolatainak lírai megfogalmazásai szintén a kiállítás részei. A 2023-ban elhuny művészre emlékezve idéznék egy pár sort Kányádi Sándor Harmat a csillagokon című verséből: „tócsákkal nem szövetkezett, / liliomok fürödtek benne, / úgy tűnt el, amint érkezett.”
Utóirat: Én vagyok itt a legöregebb, egy a „80 pluszos” üvegművészek közül. Jó látni, hogy a múlt, jelen és jövő hármasságában folyamatosan jönnek utánunk, és vannak és lesznek is olyanok, akikben a művészet, az „érzelmi lény-ség” olyan belső késztetés, amelyben az üvegművészet erőforrás és végső menedék. Nem is lehet más. Ha nem így van, és aki nem így érzi, ne csinálja!

Elhangzott 2024. február 23-án a kiállítás megnyitóján.

Hefter László
üvegművész

Fotók:
  1. Mozdulatban; fusing glass, 60 x 60 x 20 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  2. Hatásban; fusing glass, 25 x 23 x 9 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  3. Visszatérő; fusing glass, 50 x 50 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  4. Párhuzamos egyenesek a végtelenben találkoznak; fusing glass, 32 x 32 x 3 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  5. Flow; fusing glass, 43 x 35 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  6. A fény deriváltja II.; fusing glass, 26 x 26 x 5 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  7. Visszatérő; fusing glass, 50 x 50 x 10 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  8. Elengedés; fusing glass, 27 x 20 x 10 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  9. Kiállítás megnyitó: László Kyra és Hefter László (Fotó: Csipes Antal)
  10. Térhatások; fusing glass, 45 x 45 x 5 cm, 2024 (Fotó: Csipes Antal)
  11. Kitérés; fusing glass, 43 x 27 x 15 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)
  12. Kitérés; fusing glass, 43 x 27 x 15 cm, 2023 (Fotó: Csipes Antal)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
REBBENÉS /70

Nagy Márta kerámiaművész kiállítása válogatás azokból a korábbi művekből, amelyeket a művész fontos mérföldkőnek tekint, miközben a jelenre és a mozgás könnyedségére fókuszál alkotásaival. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

SCHRAMMEL ILLÚZIÓK & KARNEVÁL

Schrammel Imre keramikusművész eddig be nem mutatott papírkollázsai mellett kortárs öltözék- és jelmeztervező munkái tekinthetőek meg, amelyeket a művész porcelán karneváli figurái inspiráltak. 1051 Budapest, Vigadó tér 2. – földszint

BÁRÁNYLÁDA

Székely Judit textilművész különböző technikákkal kísérletezve bontakoztatja ki műveiben a „világszimbólum” töredékeit. Hagyomány és modernitás egyszerre van jelen a falikárpitokon. A kiállítás előzetes bejelentkezés után tekinthető meg. 1085 Budapest, Üllői út 26. 1. em. 108.

PLAKÁTOK NYELVÉN

Gyárfás Gábor grafikusművész 70-es és 80-as években megjelent plakátjaiból és az utóbbi évek kulturális posztereiből tekinthető meg válogatás, a Nagy zeneszerzők portrésorozattól kezdve a Privát Plakát korszakon keresztül a Plakát Társaság tagjaként készített munkákig. 1036 Budapest, Kiskorona utca 7.

KELECSÉNYI CSILLA KIÁLLÍTÁSA

A kiállítás az elmúlt 25 év alkotásait tárja a közönség elé, három kategóriába rendezve: hímzések és varrott kollázsok, asszamblázsok és kollázsok, valamint festmények. A művekben a belső világ feltárása mellett a természet, az urbánus környezet felfedezése is fontos szerepet kap. 6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.

ASZTRÁL MÍTOSZOK

Keresztes Dóra grafikusművész, animációs-filmrendező kiállításán vonalakban és színekben népdalaink, balladáink és népköltésünk világa elevenedik meg. 2000 Szentendre, Anna utca 16.

7. GLASSPRING – ÜVEGÁLMOK – LÁTOMÁSOK

A kortárs üvegművészet tavaszi tárlata misztikus környezetben várja a látogatókat, ahol a homályból előtűnő alkotások álomszerű látomásként kelnek életre, bemutatva a műfaj mestereit és fiatal tehetségeit. 1028 Budapest, Templom utca 2-10.

Ezeket is olvassa el
Anyagok_cim

Az anyagok bűvöletében

Voros_cim

A modern magyar falikárpit úttörői

Letben_cim

Létben bolyongás

Tuz_cim

A tűz művészete