„Csináld magad-típus vagyok”

Csinald_cim2

Ha jól számolom, ötven éve ismerem Bánáti Jánost, és követem az idén már nyolcvanhárom éves belsőépítész pályáját. Tervezett kiállításokat, bútorokat, enteriőröket, újabban hangszereket és játékokat is. 1967-ben szerzett diplomát az Iparművészeti Főiskolán, onnan a Fővárosi Faipari Kiállítás Kivitelező Vállalathoz szerződött; de már a Budapesti Bútoripari Vállalat (BUBIV) tervezője volt, amikor megismerkedtünk, annak a korosztályunkat mozgósító pályázatnak a résztvevőjeként, amelyet az egypártrendszer ifjúsági szervezete hirdetett 1972-ben Klub Design címmel pályakezdő fiatal iparművészek számára. A KISZ-klubok berendezésének értelmező koncipiálása és néhány meghatározó darabjának megtervezése volt a feladat, projektekről akkoriban még nem beszéltünk.

Ez hálás téma volt, mert a Kommunista Ifjúsági Szövetség helyi szervezeteiben – normális esetben, vagyis általában – rendszerhűségre nevelő politikai agitáció nem vagy alig folyt. Sokkal inkább a barátkozásnak és a szabadidő közös eltöltésének, nem utolsósorban a kollektív bulizásnak szolgált legális (jobb híján inkább csak megtűrt) keretéül, minthogy a szervezetnek akkoriban szinte minden tinédzser tagja volt. A rock és a beat nem ismert határokat, külön növelte vonzerejüket, hogy a vasfüggönyön túlról – beszéljünk világosan – egy nagyon más világ életvízióját közvetítették számunkra az ifjúság hullámhosszán, amint arról nem kizárólag személyes emlékeim tanúskodnak. A hatvanas évek derekától a KISZ-klubokban tucatszám alakultak ebben a szellemben zenekarok, amelyek közül a legsikeresebbeket a Táncdalfesztivál és a televízió jóvoltából hamarosan az egész ország megismerte.

A Klub Design pályázatra beérkezett munkákat – hogy vele a (főleg klasszikus) zene iránt már akkor sem közömbös Bánáti Jánoshoz visszatérjünk –, annak rendje és módja szerint elbírálták, a díjakat és a jutalmakat kiosztották. Egyetlen elemét az Iparművészeti Főiskola műhelyében kivitelezték, gyár vagy üzem azonban nem jelentkezett a berendezés gyártására. A szép elképzelés tehát nem valósult meg, ahogyan az abban az időben nem egyszer megesett. Néhány éve elhunyt kiváló pályatársának, Király Józsefnek a hagyatékában szintén több meddő pályázat szebbnél szebb tárgyainak rajzára lelhettem, amikor könyvet írtam róla. Nem ideológiai vagy esztétikai okokból vesztették értelmüket ezek az akciók, a Klub Design meghiúsulásának is sokkal egyszerűbb oka volt. Tényleges verseny híján a szocialistának mondott tervgazdálkodás minimális fogékonyságot mutatott az innovációra, különösképp a hetvenes évek elején bekövetkezett politikai visszarendeződés idején, amely korlátozni igyekezett az 1968-as új gazdasági mechanizmus bevezetésével a vállalatok önállóságának és az egyéni kezdeményezés átmenetileg némiképp gyarapodó lehetőségeit. Ebben a helyzetben pénzügyileg sem volt feltétlenül kívánatos, hogy az ország valamennyi KISZ-klubjának helyiségeit egy erre szakosodott gyár vagy üzem új és korszerű darabjaival rendezzék be.

Történelmi távlatból ma már világosan látjuk: rendszerszintű hibáról kell beszélnünk, hiszen ennek az elvetélt pályázatnak nem akármilyen előzménye volt a dizájn történetében. Nevezetesen az orosz avantgárd meghatározó alakjának, Alekszandr Rodcsenkónak a munkásklub berendezése, amely éppen száz éve készült, prototípusát az 1925-ben rendezett párizsi nemzetközi iparművészeti és ipari művészeti (azaz dizájn) kiállításon mutatták be, a nagy visszhangot kiváltó orosz pavilonban. Ennek bútorzatán sincs ideológiai „bevonat”, direkt utalás holmi munkás miliőre. Közönséges, noha célratörően puritán felfogásával akkor még merő újdonságnak számító olvasótermet látunk a róla fennmaradt fotón, amelyet egy angol művészettörténész, Camilla Gray emelt ki nevezetes könyvével (The Russian Experiment in Art) a feledés homályából először a hatvanas években. German Karginov monográfiája, amely az első tudományos feldolgozása a tervező munkásságának, 1975-ban jelent meg a Corvina gondozásában.

Így aztán 1972-ben még mit sem tudtam róla, gyaníthatóan a pályázók többsége sem, mert csak az évtized végén vált ismertté szélesebb szakmai körben, amikor 1979-ben archív fényképek alapján rekonstruálták a múlt század eleji francia–orosz művészeti kapcsolatokat átfogóan feltáró Párizs–Moszkva kiállítás alkalmából a Pompidou Centerben. Én a tárlat 1981-es moszkvai verzióján szembesültem a replikájával. Mintha csak könyvtár volna: a döntött lapú, és így kifejezetten újságok, folyóiratok, könyvek olvasására szolgáló hosszú, keskeny asztal körül csupasz karosszékek sorakoznak, a háttérben egy faliújságnak, szemléltető táblának, rakodótérnek egyaránt használható, ma úgy mondhatnánk, többfunkciós állvány egyszerű mértani elemekből praktikusan megkonstruálva. Hasonlóan mértéktartó ipari esztétika jellemző a mennyezetről belógatott világítótestre, csakhogy hiába. Sem a bútorzat, sem a lámpa gyártására nem került sor; a Sztálin színre lépésével radikálisan átalakuló viszonyok nyomán a szocialista realizmusnak mondott birodalmi művészet hivatalossá válásával a tízes évek értelmes technikai formakultúrája fél évszázadra elvesztette létjogosultságát.
Ily módon mi itt, Magyarországon és a hetvenes években még szerencsésnek mondhattuk magunkat: a Klub Design pályázat ugyanis korántsem bizonyult teljesen meddőnek. Habár a nyertes csapat (az építész Ferencz István és a textiles Droppa Judit, illetve a formatervező Bárkányi Attila és Radnóti György, valamint a belsőépítész Bánáti János és Kovács Erika) tervei nem valósultak meg, az alkalmi társulás – Ferencz és Droppa kiválása után is – fennmaradt, sőt kohéziója tovább erősödött. Tagjai ugyanis nem akartak belenyugodni abba, hogy hiába dolgoztak. Nehogy kárba vesszen a pályázatba fektetett energiájuk, inkább összefogtak. Így jött létre 1976-ban Opteam néven a kilencvenes évek derekáig aktív alkotóközösség azzal a programmal, hogy legalább a lakás néhány fontos elemébe (főként világítótestek kapcsán) átmenthessék eredményeiket, tárgyaikkal példát mutatva – mind a szakmának, mind a társadalomnak. Ekként jelentek meg legsikeresebb termékükkel, a Felhő nevet viselő elemes lámpacsaláddal, amelynek két darabja a kiállításon is látható.

Természetesen a hazai iparművészeti kultúrának ez a fejleménye sem tekinthető holmi elszigetelt eseménynek, amit már csak azért sem árt megemlíteni, mert maga Bánáti is tágan értelmezi szakmáját. Munkáira tett kis táblákon kisesszékben vall a modern belsőépítészet számára fontos inspirációkat hordozó alkotóiról – többek között Alvar Aalto, Hans Wegner, Charles Eames jelentőségéről. A kor- és pályatárs Fekete György nemkülönben hasonló megfontolásból vázolt fel az Opteam kapcsán szélesebb kört, amikor egy negyedszázaddal ezelőtti cikkében a magát do-it-yourself alkotóként jellemző Bánáti Jánossal beszélgetve arra hívta fel a figyelmet, hogy törekvéseivel a csoport nem volt egyedül.

Ha már az állam nem teszi, mi megcsináljuk jelszóval ugyanebben az időben egész sor közfigyelmet keltő spontán művésztársulás jött létre rokon szellemű alkotók közös fellépésével; ilyen volt a Prizma, a Manuál és a Kör. Közéjük sorolható, éppenséggel első helyre kívánkozik a házgyári konyhaprogram teamje is, amelyet a fiatalon elhunyt Borz Kováts Sándor kezdeményezett. Az előbbieknél valamivel korábbi képződmény volt, mi elsősorban mégis azért nem feledkezhetünk meg róla, mert Bánáti János aktívan részt vett benne: közreműködött (Csíkszentmihályi Péterrel) a beépített konyhaszekrény megformálásában. Majd ezzel párhuzamosan a Felhő lámpacsalád tervezésében, amely összesen tizenkét változatban, illetve négy különböző (fehér, piros, zöld, sárga) színű zománcozással készült. A dizájn közös munka eredménye, speciális csomagolásának kialakítása viszont döntően Bánáti Jánoshoz kötődik. A gyűrűként egymásra húzott fekvő alumíniumpalástok szellemes konstrukciója ugyan eredeti lelemény, mindazonáltal ennek a munkájának szintén megvan a maga dizájntörténeti előzménye: Poul Henningsen véletlenül ugyancsak 1925-ben bemutatott első gerezdelt világítóteste, amely szintúgy a Rodcsenko kapcsán már említett párizsi nemzetközi iparművészeti rendezvény egyik újdonsága volt. Magyarországon is ismerték: Kozma Lajos íróasztalán látható egy 1933-as fényképen. Utóbb Borz Kovátsot is megihlette, mint a Toboza mutatja, mivel a dán tervező nevét viselő PH-lámpákat kisebb-nagyobb változtatásokkal a hetvenes évekig gyártották.

Időközben Bánáti János egy másik – nem kevésbé illusztris – csapatnak is tagja lett 1971 és 1980 között a BUBIV munkatársaként. A cég nem egyszerűen a korszak legjelentősebb hazai bútorgyára volt, egyben a legpatinásabb is. Minden értelemben utóda a Lingelnek, amely kulcsszerepet játszott a modern magyar bútor megteremtésében. Amerikai minta nyomán itt már 1907-től elemes könyvszekrényeket készítettek, art deco stílusú, 1930-as Varia-kollekciójukkal pedig a rendszerelvű tervezésre mutattak korai példát, korukat jócskán megelőzve, ahogy tanárként Kaesz Gyula elviekben és papíron az Iparművészeti Iskolában ugyanekkor. A Budapesti Bútoripari Vállalat központja és annak tervezőrészlege ugyanis a hetvenes években változatlanul a fenti elveket gyakorlatra váltó előd Rózsa utcai épületében működött, méghozzá – ami sokkal fontosabb – annak szellemiségében, a nagyipari bútorgyártásnak olyan elkötelezett és tehetséges képviselőivel, mint Bodnár János, Farkasinszky Zoltán, s nem utolsósorban Bánáti János. Tevékenységük eredményeképp született számos kisbútor, és a nyugati mintát követő keletnémet MDW-szisztéma méltó versenytársaként több variábilis szekrényfal, közöttük Bánáti János annak idején nagy népszerűségnek örvendő Horizont együttese, amelyet alkotója kifejezetten fiataloknak szánt; ezért kapott vidám/meleg koloritot, és van benne a gyerekeknek játszókuckóval kombinálható emeletes ágy. Szintén a BUBIV égisze alatt készült két kárpitos garnitúrája: a rusztikus Anna, illetve az ugyancsak inkább fiatalokat a párnák lazaságával megcélzó Eszter.

Bánáti legharmonikusabb alkotása mindazonáltal a Design Center, egészen pontosan az Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ Gerlóczy utcai kiállítóterének elegáns enteriőrje 1980-ban, amely egyben lezárását is jelenti hagyományos, klasszikus tervezői feladatokra szorítkozó pályájának, minthogy ezt követően tanítani kezdett. Először a művészeti gimnáziumban, a Török Pál utcai Kisképzőben, majd 1987-től az alma materben, innen vonult utóbb nyugdíjba. De jellemző rá, hogy még ezután sem hagyott fel az oktatással: az ezredfordulón Sopronban, a Nyugat-Magyarországi Egyetemen dolgozott.

Végül – a sors különös kegyéből, amit ajándéknak is mondhatunk – ismét a Rózsa utcában oktatott, ahol az egykori Lingel-gyár épületében a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (ma Metropolitan Egyetem) frissen alakult művészeti kara rendezkedett be 2010-ben. Emellett lakberendezőket tanított egy évtizeden át a Junior Art magániskolában, sőt végtelenül önzetlen emberként hivatásának érezte, hogy a mindannyiunk életét képező lakás és lakásberendezés témakörében szerzett ismereteit minél szélesebb körben közreadja. Így lett szerzője a Lakáskultúra folyóiratnak, rendezett kiállítást a lap vezető munkatársával A lakásberendezés ABC-je címmel, illetve jelentetett meg tizenhat kötetes könyvsorozatot a témában; nemcsak személyes tapasztalatait adta közre benne, arra törekedett, hogy a közelmúlt legfontosabb alkotóival – ikonikus darabjakkal és iránymutató elveikkel – is megismertesse az érdeklődőket.

Bánáti János már több mint harminc éve egy Tata melletti kis településre költözött. A fentiek után nem szorul magyarázatra, hogy nem okozott gondot számára leendő otthona, a régi vályogház rendbe tétele, egyáltalán egy új életforma megteremtése. Mindezen felül továbbra sem hagyott nyugtot magának, két irányban folytatta tevékenységét – főképp azóta, hogy teljesen felfüggesztette pedagógiai munkásságát. Mivel már egyetemistaként kórista volt, zeneszerszámok (hangzó tárgyak) készítésébe fogott. Mégpedig objet trouvék ötletes felhasználásával, illetve átalakításával. Ne csodálkozzon az olvasó: többről van szó, mint személyes vonzalomról: a hárfa az empire, a pianínó vagy a zongora a biedermeier enteriőr szerves része volt. Az Iparművészeti Múzeum bútorgyűjteményében is találunk ilyeneket. A sorozat egy marimbával kezdődött, s ezt a legkülönbözőbb – játékszernek is felfogható – mókás eszközök követték. Innen már csak egy lépésre voltak a különböző, fából készült asztali játékok, amelyek két-három évszázaddal ezelőtt sok bútornak még ugyancsak szerves részei voltak.

De a klasszikus belsőépítészettel sem hagyott fel teljesen. Még 1994-ben tervei szerint készült Egerben a Kepes György Vizuális Központ kiállítási enteriőrje. Három éve Jázmin néven búrájával a névadó virágra emlékeztető lámpát konstruált. A visszavonult tervező szűnni nem akaró tárgyalkotó tevékenységének fő vonulatát mégis inkább azok a székek képviselik – közel húsz darab, ha jól számoltam –, amelyek többségével – ahogy más vonatkozásban már szó volt róla – szakmája klasszikusait értelmezi.

Olykor csak az anyaghasználattal, máskor egy jellegzetes formai elemmel, megint máskor szerkezeti megoldásával, amelyre a fekete táblákon olvasható szövegekkel hívja fel a látogató figyelmét, hogy jobban értsük a kivételes jelentőségüket és vele az enteriőrtervezés mibenlétét. Minden gesztusa, ez is nekünk szól tehát; s hogy szemlélhetővé tegye őket, épített Dunaszentmiklóson egy alig tizenhárom négyzetméteres kis kiállítóhelyiséget is, amelyet az unokája Mókapapa Galériának nevezett el. Ez a kuckó költözött bő két hétre a FUGA alig valamivel nagyobb Lucien és Rodolf Hervé termébe.

Vadas József
művészettörténész

Főcím kép:
MEDUZA bútorcsalád (fotel, szék, asztal); kiállítva 2023-ban a Staféta című kiállításon a Pesti Vigadóban; textil: Horváth Evelin (Forrás: Bánáti János)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KELECSÉNYI CSILLA KIÁLLÍTÁSA

A kiállítás az elmúlt 25 év alkotásait tárja a közönség elé, három kategóriába rendezve: hímzések és varrott kollázsok, asszamblázsok és kollázsok, valamint festmények. A művekben a belső világ feltárása mellett a természet, az urbánus környezet felfedezése is fontos szerepet kap. 6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.

ASZTRÁL MÍTOSZOK

Keresztes Dóra grafikusművész, animációs-filmrendező kiállításán vonalakban és színekben népdalaink, balladáink és népköltésünk világa elevenedik meg. 2000 Szentendre, Anna utca 16.

7. GLASSPRING – ÜVEGÁLMOK – LÁTOMÁSOK

A kortárs üvegművészet tavaszi tárlata misztikus környezetben várja a látogatókat, ahol a homályból előtűnő alkotások álomszerű látomásként kelnek életre, bemutatva a műfaj mestereit és fiatal tehetségeit. 1028 Budapest, Templom utca 2-10.

ARCHITECTURAL HERITAGE (TANULMÁNYTERVEK)

Felsmann Tamás tervezőgrafikus felfogásában a szépre törekvés önmagában a cél, szemlélete távolságtartó és kérlelhetetlen profizmust jelent, alkotásaiban a geometrikus formák, a körző, a kupola visszatérő toposzok. 1122 Budapest, Városmajor utca 44.

LELKI KÖZLENDŐK A VALÓSÁGRÓL

Nagy Judit gobelinművész kiállítása az alkotás időtlen, intim folyamatát és annak érzéki mélységeit mutatja be. A művekben a színfrekvenciák, a csend és a kézi szövés lassú ritmusa spirituális érintéssé sűrűsödik. 3530 Miskolc, Rákóczi u. 2.

TEXTILREFLEXIÓK

Szigeti Szilvia textilművész kiállítása, amit az alkotó a rá jellemző összművészeti törekvéseinek újabb alkotásaként Bartók Béla 14 bagatell című zongoraciklusának inspirációjára készített. 1052 Budapest, Petőfi Sándor u. 5.

Ezeket is olvassa el
Plakatba_cim

Plakátba zárt történetek

Textilreflexiok_cim

Textilreflexiók Bartókra

Tanulmanytervek_cim

Tanulmánytervek: több mint grafikai tervek

Erzelmi_cim2

Érzelmi struktúrák