CAD/CAM 3. – modern hangszerészet

CAD_3_cim2

A zene szeretete egész életemen végigkísért és kísérni fog. Véleményem szerint az anyag maga is besűrűsödött, lelassult rezgésű energia, mely ez által észlelhetővé válik számunkra, lelki fejlődésünket szolgálva. Ezért gondolom, hogy a zene az a művészeti ág, mely a legdirektebb módon hat a lelkünkre, és ezen keresztül a testünkre is.
Hangszereim tervezésénél ki akartam küszöbölni a disszonáns rezgéseket. Teóriám megkérdőjelezhető, tiszteletben tartom azok véleményét, akik azt mondják, ez felesleges bűvészkedés. Azonban eddigi tapasztalataim azt igazolják, hogy elgondolásom működik. A tiszta összhangzatok hangközeit vettem alapul: prím-1, szekund-2, terc-3, tiszta kvint-5, oktáv-8. Ez egy rekurzív számsort ad, amely megegyezik az aranymetszés arányszámaival.
Munkámat a modus indorum segítette. Az indiaiak módszere gyakran hatékonyabb, mint az európai matematika. A hindu-védikus tudás fejlett világszemlélete az univerzum ezoterikus bölcsessége. A matematika összekötő kapocs a valóság és a lelki világ közt, minden ok végső oka, „használd és váljon hasznodra”. A cél megtalálni az Abszolút Igazságot, amely mentes minden anyagi megjelöléstől és kettősségtől – kiút a dualista szemléletből, miszerint az élet jó és rossz örök harca.

A hangszereket terveim alapján Vajdovich Árpád Géza kollégámmal készítettük, a hagyományos hangszerészeti munkákat ő végezte. Munkámat hosszas tanulmányok előzték meg, a vonós hangszerészet rejtelmeit gyakorlatilag ennek kapcsán tanultam meg. Az én feladatom a hangszer CAD-tervezése volt.
Napjaink nagy kérdése, vajon a hangszertervezésben van-e létjogosultsága a modern CAD/CAM technológiáknak. A kérdés összetett. A vonós hangszereknél, vagyis a hegedűnél, a brácsánál, a csellónál és a nagybőgőnél az az általános felfogás, hogy bármilyen marás, csiszolás sérti a hangszer rezgőtest fájának rostjait, ez által rontja a hangszer rezgési tulajdonságait. A mesterhangszerek rezgőtestét emiatt úgynevezett citlinggel alakítják ki. Ez lehet egy kiélezett fémlemez vagy egy foglalatos speciális gyalu. Egy hangszer értékét a felhasznált faanyag mellett a megmunkálás minősége is jelentősen meghatározza. A másik lényeges kérdés az alapanyag, annak minősége és az előkészítés. Megfelelően kiszáradt fákat kell használni, melyek vetemedése minimális. Ebben az esetben a mesterségesen szárított fák használata is kerülendő. Antonio Stradivari esetében a hagyományok alapos ismerete mellett több véletlen és hosszas kísérletezés vezetett hangszerei óriási hírnevéhez.

Alapvetően kétféle lakkozás létezik, az olasz stílusú olaj- és a német, osztrák stílusú sellak lakkozás. Az olajlakkozás jóval bonyolultabb és veszélyesebb, mert a lenolajat magas hőfokra kell hevíteni, hangkaraktere viszont egészen más, líraibb, mint a harsogó, éles sellakkezelésé. Fogalmazhatok úgy is, az olajlakkozástól a hangszer szólisztikus, kamarazenekari, lírai karakterű, a sellakkezelés nagyzenekari felhasználásra alkalmasabb.
Sajnos a mai faanyagok már közel sem annyira jó minőségűek, mint a legendás cremonai mesterek, Stradivari, Guarneri idejében. Ennek oka a kisjégkorszak beköszönte volt. Következtében az Alpok fái ugyan jóval lassabban, de sokkal egyenletesebben, tömörebb rostszerkezettel nőttek, gyakori volt a habos törzs kialakulása, amelynek szerkezete gyengébb, rezgése viszont jobb. A mai, jelentősen melegebb klíma nem igazán kedvez a faanyagok minőségének.
Napjainkban nagy kérdés, a mesterhangszereknek vagy a szériáknak van-e létjogosultsága. Véleményem szerint ez hangszerfüggő is. Vonós hangszerek esetében, úgy vélem, a mesterhangszereknek. Azonban egy gitárnál más a helyzet. Ez esetben a CNC-technológia napjainkra teljesen elterjedt, mivel nincs nagyobb jelentősége, ha a test marással lett kialakítva. Viszont a technológia segítségével sokkal pontosabb a hangszer kialakítása. Egyre gyakoribb az úgynevezett fanned fret, vagyis legyező bundozás. Nagy hangterjedelem, több húr felhasználásakor a menzúra pontosabb, mint a hagyományos bundozás esetén.
Gyűjtöm a jó rezgésű faanyagokat, furnérokat. Ezek között a hegyi juhar, más néven jávor (akár lineáris erezetű vagy színuszoid-habos, madárszemes), a lucfenyő, a kőris, a dió, a mahagónifélék, a koszipo, a venge, a cseresznye, a grenadil, a cocobolo stb. szerepelnek. Ezeket a fatextúrákat folyamatosan fotózom. Nagy előny a CAD-technológiák esetén, hogy a rendereim textúráit e fotók felhasználásával készítem, a megrendelő pedig még a hangszer elkészülte előtt ki tudja választani, milyen faanyagból szeretné hangszerét.

A hangszernek én adtam nevet. A névválasztás oka, hogy nyakcserével a cselló pillanatok alatt tenor viola da gambává alakítható. Másrészt nem akusztikus, nem elektromos, hanem elektroakusztikus hangszerről van szó, tehát ebből a szempontból is összeolvadásról, fúzióról van szó. Ez a hangszer egyfajta hiánypótlás is. A modern műfajokban a vonósok elterjedését gátolja, hogy az akusztikus hangszerek koncerthangosítása igen körülményes, nehéz. A jelenlegi piezo technológiájú hangszerek hangszíne, teltsége, dinamikája hagy némi kívánnivalót maga után.
A hegedű, a brácsa és a cselló a fidula és a líra leszármazottjai, nem közvetlen utódai a viola da gambának. A viola da gambák fénykorukat a reneszánsz és a barokk idején élték. Rendkívül kifinomult hangszerek gyönyörű, lágy, lírai, de nem szentimentális hangjukkal. Háttérbe azért szorultak, mert az 1600-as évek közepére-végére az uralkodók visszavonták monopóliumukat a nagyzenekarok létrehozására, és erre a feladatra alkalmasabbnak bizonyult az erősebb hangú, fém húrozású hegedű hangszercsalád.
Elképzelésem az volt, hogy a csellót és a viola da gambát vegyítem, és egy elektroakusztikus fúziós hangszert hozok létre.Testre nincs szükség, mert a hangerőt a kierősítés adja, viszont ilyen szempontból is hibrid a hangszer, mivel a jóval keskenyebb testében egy teknő helyezkedik el, rajta egy lucfenyő a rezonátor. A levegő rezgéseit érzékelő elektret mikrofon és humbucker hangszedő a lélek mellett helyezkedik el a rezonátor belső oldalán. Ezáltal a hang teltebb, felhangdúsabb lesz, mint tömör testű társaié.

Mivel a test egy része tömör, lehetséges, hogy a nyak két csavarral csatlakozzon, mint egy gitár esetében. Így bármikor szétszerelhető, ötperces szereléssel a hangszer hathúros viola da gambából négyhúros csellóvá alakítható. A húrláb és a híd cseréjével teljes a csellóhatás. A viola da gamba-nyak juhar fogólapot kap, vastag ébenlaminálással. A fogólap szélesebb, de a menzúrahossz ebben az esetben is 695 mm. Több választási lehetőség van: hat fémhúrral, bundok nélkül a Bach által is kedvelt Viola Pomposához (bizonyos források szerint maga Bach tervezte a hangszert) hasonlít a hangzás kvint hangolással (F-C-G-D-A-E). A hangszeren általában lecserélt bélhúrok sérülésmentes részeit használják fel bundnak: speciális kötözési technika segítségével rögzítik, és a húrok kopása függvényében utánaállítják. Persze egy viola da gamba hangolásához komolyabb szakértelem és jó hallás szükséges. Mi is így oldottuk meg a bundozást.
A csellónál nagy jelentősége van a hangszertestnek, mivel a játékos a hangszert azzal támasztja testéhez. Itt nincs hangszertest, ezért gondoskodtam a megfelelő támasztékokról mind a Viola da Fusione, mind a Basso Fusione esetében. Ezek plywood eljárással készült idomok. Tömör fa nem lehet, mivel az nem biztosítaná a kellő teherbírást. A támasztékok szintén levehetők, így könnyebbé téve a szállítást.

Alapvetően egy mikrofon pickup-rendszert terveztem beépíteni. Erre egy zárt tokozású elektret mikrofon bizonyult a legalkalmasabbnak. A másik hangszedő rendszer a Borsi Pickups által fejlesztett humbucker, amelynek működése a mágneses indukción alapul.

A hangszer a Viola da Fusione nagytestvére. CAD-terveim alapján Vajdovich Árpád kollégámmal készítettük. Napjainkra a nagybőgő maradt mint egyenes ági viola da gamba-leszármazott – ebben a szellemiségben épült a Basso Fusione, a hangszercsalád basszus tagja.

Mihályi Balázs basszusgitár-készítő mester (Blasius) miután átnézte a portfóliómat, felvetette az ötletet: mi lenne, ha basszusgitárokat terveznék. A Mihályi Balázs által készített basszusgitárok mindegyike mesterhangszer. Ezeket kifejezetten megrendelésre, egyedi igények szerint készíti, tehát nem legyártott szériákról van szó. Ma már szinte minden gyártó CNC-technológiával dolgozik, Balázs szintén. Elgondolásának megfelelően CAD-modelleket készítettem a terveimről. Megrendelés esetén ezek a modellek lesznek a CNC-megmunkálás kivezérlő pályái.

A Borsi testvérek, Zoltán és Miklós kollégáim kezdeti fejlesztésük szerint Yamaha silent gitárokhoz konstruáltak egy opcionális alkatrészként szerelhető tokozott humbucker hangszedőt. Mikor Zoltán meglátta a Balázsnak készített basszusgitárterveimet, úgy döntött, hogy megrendel tőlem egy gitártervet. Itt a testbe tokozással együtt került beültetésre az általuk készített hangszedő. A test nyitott. Középen úgynevezett zongoralakkal bevont jávort használtunk fel. A káva plywood-eljárással lett kialakítva.

A guzheng ősi kínai hangszer, tulajdonképpen egy pentaton hangolású citera. Számos ázsiai zither őse, mint például a japán koto, a koreai gayageum és ajaeng, a mongol yatga, a vietnámi đàn tranh, a szundai kacapi és a kazahsztáni jetigen. I. e. 221–206 körül vált kiemelkedővé. A Tang-dinasztia idejére (618–907) a guzheng volt talán a leggyakrabban alkalmazott hangszer Kínában. A hangszer általában huszonegy, huszonhárom vagy huszonöt húros, pentaton hangolású. A húrok vastagsága egyforma, anyaguk hagyományosan selyem, de készülhetnek nejlonból vagy fémből is, ezáltal hangszínük, tónusuk megváltozik.
Elképzelésem szerint a formára egy hagyományos, huszonegy húros guzhenget terveztem, azonban más anyagokat választottam. Az akrilra és a fára esett a választásom. Maga a váz fa, de a gitároknál bevált ezüstmetál fényezést kapta, így megjelenése fémszerű. Az akril teljesen víztiszta, de rugalmas, rezgése jóval közelebb áll a fához, mint az üvegé, a plexié vagy a polikarbonáté. A hangszer integrált lábakat is kap, mely lehetővé teszi az álló, ülő, térdelő játékot. A hangolókulcsok standard hárfakulcsok, mint a mai modern guzhengeknél általában.

A hangszer különlegessége az integrált hangosítástechnika. Ez egyrészt két darab tompítópados kondenzátor- vagy elektretmikrofonnal, a másik rendszerben minden híd alatt humbucker hangszedővel lesz felszerelve.

Ennél a hangszernél nem törekedtem rendhagyó formák tervezésére, nem egy új hangszer létrehozása, hanem a meglévő, közkedvelt Böhm-tárogató tökéletesítése volt a cél. Munkánkat Tóth József tárogatókészítő mesterrel végeztük. Az én munkám jelentősége, hogy a módosításokkal felépülő hangszer testét és billentyűzetét CAD-modelleztem. Az alkatrészek motion joint animate-et kaptak, tehát szimuláltam a tényleges mozgásukat, ütközéseiket. Az alkatrészeket CAD-assemble-ben összeszereltem, így azonnal kiderült, ha valahol módosítani kellett a formán, az elrendezésen, vagy nem jutott elég hely az alkatrésznek.
Változtatásaink főként a szerkezeti felépítést szolgálják, tehát az újratervezés elsősorban nem formatervezési, hanem a funkciót szolgáló hangszerészeti feladat számomra.

A hangszeren a félhangok, trillák elérése jelentősen meggyorsult, a lyuktérkép és a keresztmetszetek változtatása miatt hangzása tisztult, erősödött, az egész hangszer tónusa tisztábbá, öblösebbé vált.

A cikkben szereplő koncepciók, modellek, X-ray-, folyamat- és metszeti ábrák, tervrajzok, renderek, CAD-dizájnja: Bán Miklós

Bán Miklós
CAD-dizájner

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
VILLANÁSOK

Ardai Ildikó textilművész munkáiban gyakran fedezhetők fel archaikus és népművészeti motívumok, amelyek a modern designnal keverednek, egyedi és letisztult formavilágot teremtve. A kiállításon szizál, gyapjú és vessző felhasználásával készült művek egyaránt láthatóak. 9700 Szombathely, Rákóczi Ferenc utca 12.

BELSŐ FORRÁS

Kovács Kála keramikusművész alkotásain keresztül a test, a lélek és az anyag határvidékei elevenednek meg egy különleges térben, ahol a véletlen találkozások is művészetté válhatnak. 1124 Budapest, Csörsz u. 18./ Sirály sétány

BELSŐÉPÍTÉSZET MOST

A kiállításon bemutatásra kerül a kortárs belsőépítészet legfrissebb tendenciái és szemlélete, tárlat izgalmas áttekintést kínál arról, hogyan formálják a teret a kortárs belsőépítészek. 1061 Budapest, Andrássy út 6.

VIDA ZSUZSA KIÁLLÍTÁSA

Vida Zsuzsa kortárs üvegművész alkotásaiban az üveg törékenysége és ereje egyszerre van jelen, az érzékeny formákon keresztül mesél az anyag és lélek szimbolikus kapcsolatáról. 1126 Budapest, Böszörményi út 23-25.

ANATÓMIA

Szunyoghy András grafikusművész életműve a művészet és tudomány, múlt és jelen határterületein bontakozik ki, a kiállítás átfogó képet ad az anatómiai ábrázolástól a rézmetszetig, pedagógiai tevékenységétől a vizuális ismeretterjesztésig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

MINTA-IDÉZETEK

Regős Anna textilművei a mintázatokban rejlő jelentésrétegeket kutatják a forma, szín és anyag játékán keresztül. A tárlat pályájának ikonikus darabjait vonultatja fel a japán inspirációktól a komputer kárpitokon át a díjnyertes Védőháló című tértextilig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

Ezeket is olvassa el
Aki_perfektul_cim

Aki perfektül beszéli a nyelvet

Cubash_cim

A Cubash minta tündöklése és bukása

ablaknyitogato_cim

Ablaknyitogató

Uvegmuvek-cim

Üvegművek, szimbólumok, víziók