CAD/CAM – szoftver alapú modellezés

CAD_cim

Képes tértesteket matematikailag modellezni, melyek megjelenhetnek kétdimenziós álló- vagy mozgóképként, illetve additív, szubsztraktív eljárások segítségével háromdimenziós tárgyak készíthetők a modellekből.
Alapvetően két fajtája létezik:
Szilárd test – solid
Az objektum tömegét modellezi, általában mérnöki, tudományos célokra használják fel. Az objektumok valós parametriával, méretekkel rendelkeznek, és felruházhatók olyan fizikai tulajdonságokkal, mint például tömeg, fajsúly, keménység, stressztűrő képesség. Az alkatrészek mozgása a kapcsolódási pontok animálásával szimulálható.
Héjmodell – wireframe, polygon
Ezek csak a modell határoló felületét, héját mutatják meg valós anyagvastagság nélkül. A modellezés egyszerűbb, mint a szilárd testek esetében, azonban ezek valós fizikai tulajdonságokkal nem ruházhatók fel. A polygon gyakorlatilag apró síkok összekapcsolódásával alakítja ki a térformát. Erre a megjelenítési módra épül például az Autodesk 3ds Max, az Autodesk Maya és a Blender. Szinte minden látvány alapú CGI (Computer-Generated Imagery) animációs szoftver ezt a térforma-alkotó modellt használja. Az animation, a rigging vagy a motion capture eljárások esetében egy solid test csak statikusan lenne animálható, mert élőlények modelljeinek animálására nem alkalmas.

Számítógépes tervezés, egy terv létrehozásának, módosításának, elemzésének vagy optimalizálásának céljából. A crafts, a hagyományos formatervezés alapvetően empirikus munkafolyamatával ellentétben a tervezés ez esetben teljes egészében digitális folyamat. A 2D-s tervrajzok 3D-s formákká, solidokká (szilárd testekké) épülnek. A statikai, dinamikai terhelések, illetve az aerodinamikai, stressztűrő vizsgálatok digitális szimulációk formájában zajlanak. A munkafolyamat ebből adódóan sokkal gyorsabb és költséghatékonyabb. A vizsgálat tárgya a valós anyag paramétereivel ellátott 3D-modell. A 3D-modellekről textúrák felhasználásával fotórealisztikus renderek készíthetők még azt megelőzően, hogy az alkatrészről bármilyen makett készült volna.

Solid (szilárd test) alapú modellezés
Surface (felület) alapú modellezés
Form (szabad forma) alapú modellezés
Sheet metal (lemeztechnológia) alapú modellezés
Polygon–wireframe háromszög vagy négyszög alapú sokszög modellezés

Bézier-görbék, DWG – (from drawing), DXF – (Drawing Interchange Format vagy Drawing Exchange Format), 1. lineáris, 2. kvadratikus, 3. kubikus Spline-görbék, amelyek lehetnek két- vagy háromdimenzióban elhelyezkedő vonalrajzok.

A mérnöki dizájnmodellezés egyik módszere, mely napjainkban a CAD-technológiák területén a legelterjedtebb. A folyamat során meghatározzák a modell paramétereit és a köztük lévő kapcsolatokat, hogy könnyen módosítható és adaptálható terv jöjjön létre. Minden alkatrész pontosan méretezett, kompatibilis, így a munkafolyamat felgyorsul. A módosítások hatást gyakorolnak a teljes szerkezet minden elemére, a szoftver egyetlen változtatás esetén is alakít minden más függő alkatrészen. Jelenleg a folyamat automatizált, kiküszöbölve ezzel rengeteg felesleges számítást. A termék alkotóelemei part (alkatrész) formátumban tárolódnak, ezeket az assemble (szerelés) egyesíti egy hagyományos összeszerelési folyamathoz hasonlóan.

A tervezőknek munkájuk során nemcsak szerkezetileg és formailag új terveket kell kitalálniuk, hanem figyelniük kell az erőforrások és költségek csökkentésére is, illetve meg kell felelniük az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak. Bár a Bauhaus előrevetítette ezt, körülbelül csak az ötvenes években terjedt el általánosan, hogy a termékek vizuális megjelenésének tervezését szakosodott formatervezők veszik a kezükbe. Egészen a hetvenes évek végéig egyfajta pazarló szemlélet volt jellemző. Az anyagfelhasználás, a fogyasztás, a környezetszennyezés mértéke nem volt fontos szempont.

  1. a már meglévő dizájnelemekbe, brandbe történő integrálás
  2. anyag- és súlycsökkentés
  3. statikai és dinamikai teherbírás adott anyagfelhasználás melletti növelése
  4. stressztűrés, szakadás- és hasadástűrés, anyagfáradási tényezők javítása
  5. anyaghasználat-optimalizálás
  6. hőstressz, hőképződés figyelembevétele
  7. aerodinamikai, áramlástani kritériumok
  8. alkatrész- és szerelés-optimalizáció
  9. alkatrészek, szerelések nemzetközi kompatibilitása

Ezek alapján a mesterséges intelligencia optimalizált megoldásokat javasol a megfelelő alkatrész kialakítására, ezzel akár 45%-kal csökkentve az anyagfelhasználást. Ez egy adott anyag esetében is jelentős lehet, azonban az anyagok optimalizálása még növelheti az értékeket. Az Airbus repülőgépgyártó például a generatív dizájn segítségével 45%-os anyagmegtakarítást tudott elérni a beltéri válaszfalak kialakításánál. „Az Airbus becslése szerint az A320-as flottán bevezetett új bionikus válaszfalnak köszönhetően évente 465 000 tonnával csökken a szén-dioxid kibocsátás, ami egyenértékű azzal, mintha egy évre 96 000 személygépjárművet kivonnánk a forgalomból.” (Forrás: Autodesk, Arkance)

A dizájner munkában az anyaghasználat a mai napig a sokéves tapasztalatokra vagy az érzésekre, ötletekre épül. Ebben nagy segítség a generatív dizájn, mivel javaslatokat tesz az optimális anyagra költséges makettek és prototípusok megépítése nélkül. A terhelhetőség, az anyagmennyiség, a térfogat, a súly, a költségek kikalkulálhatók.

A tervezést nagymértékben meghatározzák, segítik az anyagfáradási, statikus, dinamikus terhelési, stressztűrési (legyen az fizikai vagy hőbehatás) tesztek, szimulációk, aerodinamikai vizsgálatok. Csökkentik a gyakorlatban elvégezhető, fizikai tesztek számát, ezáltal költségkímélők. Az elvégzett mérések, tesztek virtuálisan zajlanak, eredményük azonban minimális eltérést mutat a fizikailag elvégzett tesztekhez képest.

Számítógépes gyártás. A CAD-modellek sok esetben akár emberi kéz érintése nélkül jönnek létre, additív, azaz hozzáadó (térnyomtatás) vagy szubsztraktív, azaz lebontó technológiák segítségével (CNC maró, forgácsoló, esztergáló technológiák). A 3D-solid modellekből generálhatók a megmunkálási CNC pályavezérlő kódok.

A térnyomtatás mára rengeteget fejlődött, mind a polimer alapú műanyagok (PET-G, PLA, ABS és ezek variációi más adalékokkal), mind a műanyag-, a fém- és a viasztechnológiák terén. Az extraction CNC-vel szemben a technológia jelentős anyagmegtakarítással jár, ezáltal is elősegítve a fenntarthatóságot. A fröccsöntéssel vagy öntéssel szemben gazdaságosabb, mivel minimális utómunkát igényel, a szükséges anyagmennyiségek könnyen kiszámolhatóak, nincs szükség öntőformákra, a keletkező gyártási hulladék pedig jóval kevesebb. Az új technológia lehetővé teszi térhálós alkatrészek megépítését.

A VFX-filmezés, az interaktív játékprogramok, a látvány alapú technikák sajátja. Pontos parametriai függőségek nem hozhatók létre, így CAD-mérnöki, parametrikus munkára nem alkalmas. Ha összehasonlítom a számítógépes grafikával, ez a 3D-s megjelenítés pixeles módja, ami esetünkben a wireframe, vagyis térháló. Ezzel szemben a solidot a 3D-modellek vektoros megjelenítésének nevezném, aminek köszönhetően a modellek fájlmérete jóval kisebb, viszont teljes mértékben parametrikus.

1963: Sketchpad
Elektronikus impulzusokon alapuló, fotoelektromos 2D-rajzolóprogram.
1968: UNISURF, Renault
Autó-karosszéria-tervezés, 2D-, 3D-rajzolás, pályaszerkesztés.
1973: Unigraphics – 2007 Siemens NX
CAD/CAM/CAE, az SDRC I-DEAS-zel egyesült 2000-ben.
Nagyipari felhasználásra tervezett, high-end szilárd test alapú komplex, parametrikus szoftver. Gépészet és dizájn, működés-validáció, kollaboratív munkák, szimulációk, render, animáció. Platform: Windows
1977: CATIA
Kollaboratív, nagyipari, szilárd test alapú komplex, parametrikus szoftver. Gépészet-dizájn, elektronikai tervezés, szimuláció, termék-életciklus-meghatározás. A repülő- és autótervezés legelterjedtebb hálózati szoftvercsomagja.
1978: Solid Edge
Szinkrontechnológiás gépészet, termék-életciklus-kezelési javaslatok. Szilárd test alapú parametrikus CAD szoftver. Platform: Windows
1982: AutoCAD
2D-, 3D-CAD, DWG, DXF, rajzolás, tervezés. Platform: Windows, Mac
1982: SDRC I-DEALS
Carstyling. A későbbiekben beleolvadt a Siemens NX-be.
1983: BRL-CAD
Elsősorban harcászati célú parametrikus szoftver. Ballisztikai és elektromágneses elemzések támogatása, becsapódás, sugárkövetés, közegek szimulálása (CSG). Windows-, Mac-, Unix-kompatibilis (Solaris, BSD, Irix–Silicon Graphics). Jelenleg szabad felhasználású.
1987: Pro/ENGINEER – 2009: Creo
CAD/CAM/CAE, szilárd test alapú komplex, parametrikus szoftver. Gépészet, dizájn, működés-validáció, kollaboratív munkák, szimulációk, render, animáció. Párhuzamos tervező, elemző és gyártó munkafolyamat. Platform: Windows, Mac
1987: Archicad
Építészet, épületgépészet, építészeti információ, környezettervezés, BIM (Building Information Modeling). Platform: Windows, Mac
1995: SOLIDWORKS
Gépészet és dizájn, parametrikus szilárd test alapú CAD-program. Elemzés, termékadat-kezelés. Platform: Windows
1997: Autodesk Revit
Építészet, épületgépészet, állag-ciklustervező CAD, BIM-parametrikus, szoftver. Platform: Windows
1998: Rhinoceros 3D from Robert Mcneel & Associates
NURBS (non-uniform rational B-spline) alapú CAD-program. Elsősorban crafts, könnyűipari, ékszertervezésre ajánlanám. Parametria és függőségek csak a Grashopper 3D-részprogram telepítésével hozhatók létre. Platform: Windows, Mac
1999: QCAD
2D CAD, DXF-, DWG-rajzolás, -tervezés, GNU (General Public License – szabad felhasználású). Platform: Linux, Unix, Windows, Mac
1999: Autodesk Inventor
Szilárd test alapú komplex, parametrikus szoftver. Gépészet, dizájn, működés-validáció, kollaboratív munkák, render, animáció, prezentációk, szimulációk, ShapeManager modellező mag, CAM. Platform: Windows, Mac
2002: FreeCAD
Nyílt forráskódú, ingyenes szilárd test-, felület-modellező parametrikus szoftver, építészeti BIM-funkciókkal kiegészítve. Platform: Linux, Windows, Mac
2011: LibreCAD
Nyílt forráskódú, GNU, ingyenes 2D-rajzolás és -tervezés. Platform: Linux, Unix, Windows, Mac
2013: Autodesk Fusion 360
Felhő alapú, szilárd test-, felület-, szabadforma-modellezés, gépészet és dizájn, működés-validáció, hálózati team munkák, prezentációk, szimulációk, generatív dizájn, render, animáció, CAM, inventor elements. Egyszerűsített editálás; prezentáció: Android, iOS. Platform: Windows, Mac

A cikkben szereplő koncepciók, modellek, X-ray-, folyamat- és metszeti ábrák, renderek CAD dizájnja: Bán Miklós

Bán Miklós
CAD designer

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
REBBENÉS /70

Nagy Márta kerámiaművész kiállítása válogatás azokból a korábbi művekből, amelyeket a művész fontos mérföldkőnek tekint, miközben a jelenre és a mozgás könnyedségére fókuszál alkotásaival. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

SCHRAMMEL ILLÚZIÓK & KARNEVÁL

Schrammel Imre keramikusművész eddig be nem mutatott papírkollázsai mellett kortárs öltözék- és jelmeztervező munkái tekinthetőek meg, amelyeket a művész porcelán karneváli figurái inspiráltak. 1051 Budapest, Vigadó tér 2. – földszint

ONCE MORE- MESTEREK ÉS TANÍTVÁNYOK

A textilkiállítás a hagyomány és az innováció találkozásával különlegesen szemlélteti a hét mester és hét tanítvány közötti művészi párbeszédet. 1064 Budapest, Andrássy út 6.

A FORMA EVOLÚCIÓJA ÉS REVOLÚCIÓJA 3.0

A design- és formatervezési kiállításon tizenegy művész a formák fejlődését és radikális változásait mutatja be különböző korszakok és technológiák tükrében különös figyelmet fordítva az anyaghasználatra és a formatervezés társadalmi hatásaira. 1114 Budapest, Bartók Béla út 9.

BÁRÁNYLÁDA

Székely Judit textilművész különböző technikákkal kísérletezve bontakoztatja ki műveiben a „világszimbólum” töredékeit. Hagyomány és modernitás egyszerre van jelen a falikárpitokon. A kiállítás előzetes bejelentkezés után tekinthető meg. 1085 Budapest, Üllői út 26. 1. em. 108.

Ezeket is olvassa el
Mantra_cim

A szövés mint önfeltáró mantra

Kihimzett_cim

Kihímzett élet

CAD_cim

CAD/CAM – szoftver alapú modellezés

Karpit_cim

Kárpit női szemmel