A szövés mint önfeltáró mantra

Mantra_cim

A 20. század második felében a textilművészet a képzőművészeti élet perifériájáról bekerült a fő sodorba, térnyerése azóta is töretlen. A textil hihetetlen lehetőségeket rejt magában, technikai sokszínűsége lenyűgöző – a gobelin, a szövés, a hímzés, a horgolás, a foltvarrás mind-mind különböző adottságokkal rendelkezik, és tág teret ad a kísérletezésnek, az egyéni utaknak. A hetvenes évek posztmodern hullámverése fel is fedezte a textilben rejlő lehetőségeket, a falitextil meghódította a teret, és ma már a kortárs művészet élmezőnyében ott van a textilszobrászat, a textil-installáció, az interaktív textília.

Minek köszönhető ez az utóbbi időben felerősödő boom? Nagyban köszönhető a digitális művészetnek. A digitális művészet anyagtalansága ugyanis felébresztette a vágyat az érzéki, az érzékelhető, a tapintható művészet iránt. A textilművészet pedig az egyik legérzékibb műfaj. Növekvő népszerűsége annak is köszönhető, hogy a gyorsan váltakozó divat, az egyszer használatos áruk korában az egyedi textilmű értéket és állandóságot képvisel. Lassan készül, hosszú órákba, napokba, hetekbe, sőt hónapokba is telhet, amíg egy-egy alkotás elkészítése befejeződik.
A virágzás másik oka, hogy az utóbbi évtizedekben egyre népszerűbb lett a művészetben a multiszenzorális szemlélet. A multiszenzorális művészet célja, hogy a látás és a hallás mellett felhívja a figyelmet a háttérbe szorított érzékelésünkre a művészet eszköztárával. Ezek a szaglás és a tapintás, melyek nagy jelentőséggel bírnak a világ befogadása terén. Az utóbbi, a tapintás nem megengedhető a kiállítási protokollban, hiszen alapszabály, hogy nem nyúlunk a kiállított tárgyakhoz. A textilművészet anyagai, textúrái azonban érintésre késztetik a nézőt, hiszen a különböző – puha, durva vagy éppen selymes – matériák érintése hozzátesz a látványélményhez. Ellenállhatatlan vágyat érzünk, hogy ujjunkkal megsimogassuk a felületeket, megtapintsuk az anyagokat. A textilnek rendkívül gazdag a kulturális konnotációja is, nagy múltra, évezredes történetre tekint vissza.

A hagyományos technikák mellett lehetőség van a kísérletezésre, ma már nemcsak a pamut, a gyapjú a textil nyersanyaga, hanem a szintetikus szálak, a fémszálak és más szokatlan anyagok is megjelentek.
Páger Detti is előszeretettel kísérletezik különböző anyagokkal, például egyes munkáiba a családi eseményeket rögzítő VHS-videószalagokat szőtte bele. Az emlékhordozók a digitális rögzítés korában elvesztették szerepüket, de most, az újrahasznosítás elvét is szem előtt tartva, újjászületnek, mint textilanyag. A szalagokon nem hallható, nem látható hangjai és képei láthatatlanul és hallhatatlanul hordozzák a művész emlékeit, életének eseményeit, kedves filmjeit, egy textil részévé válva.
Ahogy a textil kilépett a térbe, a kárpitok lapos felülete fellazult, 3D-s textilek, installációk születtek, a homogén felületek alól kiszabadult a fonal, vagy vendéganyagok ízesültek a kárpitokba. Detti művészetében nagyon sokoldalúan használja a tradicionális és a szokatlan anyagokat, de mindig tisztelettel és nagy szakmai tudással alkalmazza a különböző szövési technikákat, finoman és rafináltan bánik az újításokkal és az új anyagokkal.

A kiállítás egyik műcsoportja az Of Course című, tizenkét részes falikárpit-sorozat hat darabja. A sorozat az elmúlt öt évben készült, de tízéves kutatás előzte meg a létrejöttét. Anyaga pamutlánc, gyapjúvetülék, és négy darabján megjelenik egy különleges viszkózzsinór, amely UV-reagens, vagyis magába szívja a fényt, és sötétben azt kibocsátva fluoreszkál. Nem szokványos világító zsinórokat beszőni egy kárpitba. Eredetileg az UV-reagens anyag veszélyelhárító funkciót töltött be: például a láthatósági, fényvisszaverő mellény megvédte viselőjét, a közmunkásokat, az utcaseprőket, a társadalom peremén élő embereket. Idővel azonban ez a funkció elhalványult, megjelentek a világító labdák, a gyerekszobákba felragasztható világító csillagok, a funkcionalista szerep helyett a szórakoztatás lett a cél. A művész a világító fonalak használatával új értelmet ad a jelenségnek, hiszen a kárpitjain a motívumok térbeliségét szolgálják a fényvisszaverő zsinórok.
A kárpit Detti felfogása szerint egy élő anyag, melyet a művész növeszt és formál szövetté, hasonlatosan az élő szövethez, melyet a testünk állít elő. A kiállítás címe is azért lett Belső kert, mert ez a jelzős szerkezet jól kifejezi a művész témaválasztását. Detti művészi intencióit erősen meghatározza a lelki élete, az őt ért érzelmi, gondolati hatások. Bár a belső kert szimbolikus jelentéssel bír, a kert, mint a természet egy szelete, szintén inspiráló hatással volt Detti művészetére. A kert gondozása és élménye a művész gyermekkorára nyúlik vissza. Az Of Course kárpitjai bizonyos értelemben metaforikus önarcképek, melyeknek geometrikus mintázatai a művész lelki állapotának lenyomatai. Számára a szövés, az alkotás gyógyír is azokra a sebekre, melyek érték élete során, amelyeket többé-kevésbé mindannyian megkapunk.

A kárpitokon kézzel behúzott vonal-, illetve fonalkötegek futnak, a vízszintesek olykor megtorpannak, mintha megbicsaklanának, majd folytatják útjukat. Ezek a szabadon futó fonalak talán olyan pillanatok szimbólumai, amikor kicsit „kifut” alólunk a talaj, vagy, hogy ezzel a tautologikus szófordulattal éljek, elvesztjük a fonalat. A szövés monoton, ismétlődő, fegyelmezett mozdulatok rendszere, olyan, mint a ritmikus skandálás, vagy a buddhista imakerék forgatása, melyet egyszer csak megakaszt valami. Ezek a rajzolatok még nagyobb hangsúlyt kapnak azáltal, hogy az anyaguk a sötétben világít. Mintha a művész tudatalattijából bújnának elő. A néző közben egy optikai illúzió részese lesz, ez el is távolítja a valóságtól. A világító zsinórrajzolatok repetitív ritmusa egyfajta zeneiséget is kölcsönöz az alkotásoknak. A fénnyel feltöltődő, fluoreszkáló vonalak térbe rántják a kompozíciókat, a lépcsőzetes ritmusokkal tagolt ábrázolások geometrikus térkonstrukciókká alakulnak. Sötétedés után a K.A.S. Galéria üvegfalának köszönhetően az utca embere is részese lehet ennek a vizuális élménynek.

A kiállított művek másik csoportját alkotják a Tada ryijy falikárpitok.
Detti két alkalommal is ösztöndíjasként dolgozhatott Finnországban, ahol megismerkedett a ryijy (ejtsd: rüjjü) technikával. A ryijy szőnyegek speciális csomózású, hosszú szálú, ritka szövésű textíliák, amelyek a történelem előtti időkből származnak, talán a viking kultúra részét képezték, Finnországba – svéd közvetítéssel – Marokkóból kerültek. A ryijy textileket tehetősebb társadalmi csoportok képviselői a 16. században, ágytakaróként használták. A 19. századtól azonban inkább falikárpitként és szőnyegként voltak népszerűek. Detti ebből a technikából kiindulva, egyéni módszert alakított ki. A most kiállított, káprázatos színekben – rózsaszín, piros, kék – pompázó falikárpitokat a csillogó videószalag használata teszi extrémmé. Az első videószalagos ryijy munka egy hosszú televíziós sorozatnak, a Kína történetének volt köszönhető, melyet Detti egykor felvett videóra, hogy máskor is megnézhesse.

Ez egy háromméteres textilhez szolgáltatott elegendő anyagot. A videószalag-utánpótlás is biztosított volt, mert miután a saját készlet elfogyott, jöttek a barátok, és készséggel ajánlották fel saját okafogyott emlékeiket. A videószalagok kinyerése a dobozokból önálló rítussá vált, a szalagok mellett gyűltek a dobozokból kiszedett csavarok, melyek talán egy újabb munkába fognak majd ízesülni.
A kiállításon bemutatott ryijyket részben vagy egészben fátyolszerű, áttetsző anyag, tüll borítja. A tüll szabad lebegése, minden irányba kitáncoló mozgása játékos hangulatot kölcsönöz az alkotásoknak. A tüll az esküvői ruhák, a mindig titokzatos fátylak anyaga. Számomra a gyerekkort is megidézi, mert kislánykoromban anyukám varrt nekem egy piros tüllel díszített szoknyát, amiben hercegnőnek érezhettem magam. Bizonyára mindenkiben más-más érzéseket keltenek Detti munkái és anyagai, az egyéni asszociációk, a saját élmények új jelentésrétegekkel gazdagítják az alkotásokat.

A harmadik típusba két áttetsző, rebbenékeny Tada lakástextil tartozik, melyek kézi szövésűek, anyaguk szintén pamut, len és UV-reagens zsinór. Az egyiknek a rézszálvetülék ad sejtelmes csillogást. A rézszál használatát nemcsak az anyag szépsége indokolja, hanem a művész a réz antibakteriális tulajdonságát is szerette volna kihangsúlyozni. Finnországban a réz immunerősítő hatása közismert, egy rézszálas textil képes a lakás levegőjét is jó irányban befolyásolni, nevezetesen megtisztítani a magas frekvenciás rádió- és mikrohullám-sugárzástól.

A művész izgalmasan egyensúlyoz a rend és fegyelem vizein evezve, ezt a szövés szigorú törvényei határozzák meg, de mindig belevág valamilyen szokatlan kalandba, mint amilyen a videószalag, a rézszál, a világító zsinór vagy a tüllzuhatag használata. Folyamatosan kísérletezik új anyagokkal, új technikákkal, de mindig szem előtt tartja a szakmaiságot, igyekszik átjárókat építeni a használati, a funkcionális és az autonóm textil közé. Mindig meglátja a lehetőséget, hogy „átvigye” a tanulságokat az egyikből a másikba. Textiljei kiszolgálják a díszítő, dekoratív, esztétikai funkciókat, bekapcsolódnak az innovatív, újrahasznosító tevékenységekbe, tekintettel vannak a környezeti ártalmakra, s törekszenek azok ellensúlyozására, mindezeken felül pedig képesek autonóm módon gondolatokat közölni rólunk és a világról.

Detti „lélektakarói” az alkotó legbensőbb titkait is kibeszélik, melyeket a rajzolatok, a matériák közvetítenek, nekünk kell kódolni a jeleket, rezonálnunk a látványra. A textilművészeket Pénelopé, Ariadné, Mona, Decima és Morta – a párkák – leszármazottjainak szokták tartani, kitartásuk és találékonyságuk tőlük származik. A művész önfeltáró attitűdje, a szövés mantrája által válik valóságossá és megragadhatóvá. Szepes Mária sorai különösen illenek Páger Detti személyiségéhez és művészetéhez.

„Tudod-e
hogy a belső csend lelked gyógyforrása?
A jeges ma elől takarót sző rád egy kegyes párka.
Egyszer majd ráébredsz mitikus önvalódra.”

Nagy T. Katalin
művészettörténész

Főcím kép:
Of Course falikárpit; kárpitszövés; pamutlánc, gyapjúvetülék, UV-reagens, viszkózzsinór; 150×122 cm; 2023 (Fotó: Páger Bernadett)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
LELKI KÖZLENDŐK A VALÓSÁGRÓL

Nagy Judit gobelinművész kiállítása az alkotás időtlen, intim folyamatát és annak érzéki mélységeit mutatja be. A művekben a színfrekvenciák, a csend és a kézi szövés lassú ritmusa spirituális érintéssé sűrűsödik. 3530 Miskolc, Rákóczi u. 2.

DERŰS VILÁG NYÁJAS LAKÓKKAL

Szávoszt Katalin keramikusművész önálló kiállításán a művek lírai hangvételű világot idéznek meg, amely egyszerre utal archaikus motívumokra és egyfajta belső harmóniára. 1036 Budapest, Kiskorona utca 7.

VILLANÁSOK

Ardai Ildikó textilművész munkáiban gyakran fedezhetők fel archaikus és népművészeti motívumok, amelyek a modern designnal keverednek, egyedi és letisztult formavilágot teremtve. A kiállításon szizál, gyapjú és vessző felhasználásával készült művek egyaránt láthatóak. 9700 Szombathely, Rákóczi Ferenc utca 12.

BELSŐ FORRÁS

Kovács Kála keramikusművész alkotásain keresztül a test, a lélek és az anyag határvidékei elevenednek meg egy különleges térben, ahol a véletlen találkozások is művészetté válhatnak. 1124 Budapest, Csörsz u. 18./ Sirály sétány

BELSŐÉPÍTÉSZET MOST

A kiállításon bemutatásra kerül a kortárs belsőépítészet legfrissebb tendenciái és szemlélete, tárlat izgalmas áttekintést kínál arról, hogyan formálják a teret a kortárs belsőépítészek. 1061 Budapest, Andrássy út 6.

FAL-ON

DeForma Csoport alkotóközösség nyolc tagja különleges térbeli elrendezéssel mutatja be a forma és tartalom határait feszegető porcelánból készült alkotásokat és természetvédelmi témájú installációkat. 2040 Budaörs, Clementis László utca 22.

Ezeket is olvassa el
Hogyan_cim

Hogyan szól egy grafika?

CAD_3_cim2

CAD/CAM 3. – modern hangszerészet

Filc_alap_42

NEMEZ 4.

Akit_egyszer_cim

Akit egyszer kiválasztott az üveg