NEMEZ 3.

Filc_alap

Életünknek a fény ad erőt, ahogy évezredek óta a nemezeknek is. A vándorló népek asszonyai a Napot teszik takaróikra, és a fény változása irányítja meséiket. A magyar hagyományban ez olyannyira fontos, hogy világ szavunk fényt is jelent, a természetben, a hajlékban és a bennünk megtestesülő fényt.
Megfigyelhetjük a hajlékba bejutó napfény sík- és térbeli nyomait, mellyel ősi jeleket fogalmaz formákká, és megvilágítja a nemezeken megjelenő jelképeket, motívumokat. Akik nemezt készítenek, belegyúrják érzéseiket, reményeiket, a családjuk jövőbeli sorsát, az őseik tiszteletét, az általuk használt mintákon és színeken keresztül saját hitüket, a szépségről és a világ egyensúlyáról szóló elképzeléseiket. A nemeztakarókat évtizedekig használják, naponta ránéznek, és újabb és újabb gondolatok születnek általuk.
Korunk nyugati szemléletű embere számára a kelméken lévő jelek nem többek díszítésnél, még akkor sem, ha minta néven emlegeti ezeket. Holott a minta szó már önmagában valaminek a leképezését, jelképezését is jelenti. A szerves műveltségben a kelmék mintái jelentéssel bírtak, ám itt nem egyfajta gépies jelrendszerre kell gondolni, sokkal inkább a világ működésének mintaként való leképezésére.

Már a szkíta nemezeken feltűnik sok alapvető minta, amelyet napjainkig használnak a közép-ázsiai asszonyok nemezkészítéskor. A hagyományban a virág a Nap földi kedve, a felülnézetben ábrázolt virág egyfajta fényállapotot fejez ki. Az egyik legkorábbi jel a körbeírt négyszirmú virág vagy kereszt. Emberek és állatok testén szűrődik át ez az alapjel, amely a kiteljesedett, az anyagi minőségből felszabadított fény megidézője többek között a szkíta gyökerekből táplálkozó manicheista vallás kézirataiban. A fényé, amely földi lekötöttségéből ezeken az élő minőségeken keresztül tud felszabadulni. Elgondolkodtató, hogy kerül ide, a Krisztus születése előtt négy-ötszáz évvel készült nemeztárgyakra a később a Világ Világosságát megidéző fénykereszt.

Egy nagyméretű, paziriki nemeztakaró töredékein látható alakon (mely egyik állatból – egyik állapotból – a másikba fordul át, attól függően, hogyan viselkedik) éppen tizenkétszer jelenik meg a vizsgált körbe írt virágunk. Érdemes alaposabban szemügyre venni ezt az alakkettőst.

Jobb oldali lényünk – akinek testén végigvonul a világ-virág jel – lábfejei egy-egy hármas növényi formából indulnak, és fejlődnek egyszerűsített madárformává. Teste jól beazonosíthatóan egy macskaszerű ragadozót idéz. Derekából kinövő szárnya hét alapformából tevődik össze. Ebből négy, egyre növekvő madárforma, leginkább a szkíta művészetben – és később a keresztény művészetben is – többször tetten érhető; a maga felé hajló csőrű, saját mellkasába csípő, fiókáit, néha „ellenlábasait” saját vérével tápláló pelikán madarat ismerhetjük fel. A szárny éppen a test azon pontjából indul ki, ahol az vízszintes irányból függőlegesbe vált, ahol a ragadozó alsótestből emberszerű felsőtestté alakul át. Üzenete szinte szájba rágós: a ragadozó szintből emberré válni csak az önkéntes áldozat felemelésével lehetséges. Érdekes megfigyelni, hogy az állati rész faroknak induló, és a két hátsó láb között szűkölően leszorított testrész végeredményben szintén lehetne szárny, illetve – fogjuk látni – agancsként ugyanilyen jól szerepelhetne. Itt is növényi formákból kibontakozó madarakkal találkozunk, szám szerint hárommal. A két emberi kéz egyike egy újabb szárny- vagy agancsszerű formát tart, amely – nem lévén gyökere – működésképtelen. Ez a forma azonban leginkább a saját farkának motívumaira emlékeztet. Miről van itt szó? A korábban leszorított testiséget kellene a lélek szintjére emelni? Esetleg gyökerestől kitépve azt? A másik kéz pedig erősen kapaszkodik ellenlábasa csőrének alsó részébe.

A szellemi szinten megjelenő bajuszos férfiarc füle nem emberi fül, sokkal inkább egy nyúltól vagy szamártól kölcsönözhette, de az is lehetséges, hogy egyszerűen egy levélforma nőtt ki a fejéből. Mint ahogy hajtincsei is kígyók, madarak vagy növényi indák formáiból alakultak ki. A fejből – még inkább a hajkígyóból, -madárból – kinövő agancsszerű képződmény legalább hét pozitív-negatív madárformából bontakozik ki. Elfogadhatjuk: itt lényünk gondolatvilága kanyarog, gomolyog felfelé. Ezeket a gondolatokat próbálja „tetten érni”, lecsípni, visszametszegetni a vele szemben álló, madárszerű lény, melynek csőrét emberünk hátrálásra kényszeríti e feladat végrehajtásában. Másrészt azonban azt is látjuk, hogy ez kapaszkodónak sem éppen silány.

Ha mármost továbbhaladunk, látjuk, hogy „kivel állunk szemben”: az ellenlábast leginkább madárnak nézhetjük. Ebben segít vízimadár lába, szárnya és sólyomcsőre. Azért persze nem ennyire egyszerű a helyzetünk, hiszen a teste egy hal szabályos formája, és eközben pikkelyekkel is borított, madarunknak pedig szintén agancsszerűen gomolyognak gondolatai. Agancsai neki is madarakból formálódnak, fejformája tehát a csőrének és fülszerű tollkinövésének köszönhetően – mely szintén levélből alakul ki – jól beazonosíthatóan sólyom feje. A Nap hordozó madara ő. Szárnya a szemközti szárny felső hármasságából néggyé lett, és végein a madár szemének megfelelő forma néz ránk. Lábai vízimadáré, amely az ókortól minden kultúrában az evilág és a túlvilág között közlekedő lény, a lelkeket szállítják oda s vissza. Figyelmet érdemel az indaszerűen kacskaringó lábfeje és a levél alakú sarkantyúja. A haltestből kinövő farok az agancshoz hasonlóan indázik, leveledzik négy ágra, és a lefelé irányuló hajtás egyszer csak visszafordul, és két fénymagot, körbe írt négyszirmú virágot terem. Ugyanezt a fontos mintaelemet találjuk – ezúttal tizenötöt – a legnagyobb méretű paziriki nemeztakaró lovasának szárnyszerűen lobogó, vörös köpönyegén.

Gulácsi Zsuzsa tanulmányaiban számol be kutatásának eredményéről, arról, hogyan jelennek meg a nemeztakarók a manicheista kéziratokon, miniatúrákon. Az általunk vizsgált jel ebben a vallásban a fény földi megtestesülésének képjele. Mani a vallásalapító Krisztus után 216-ban született, nevezték őt Kelet Krisztusának és Nyugat Buddhájának is, ami sokat sejtet működéséről. Ő maga Szkítiánoszt tartja mesterének – e név görögösen A Szkítát jelenti.

Egy-egy ilyen miniatúrán ábrázolt fényszertartáson a padlót és a dobogót a ma élő közép-ázsiai vándorló népek nemeztakaróihoz hasonló szőnyegek borítják. Ezeken sorra feltűnni látjuk a négyszirmú virágokat egy rácsrendszerben, rombuszokban, hasonlatosan a néhány száz évvel korábbi, paziriki nemezekhez. Maga a szerkezet egy nemezsátor oldalrácsára emlékeztet bennünket, melynek közein négy-négy virág, míg a kereszteződésekben egy-egy körbe írt virág tűnik fel.

E jelek mai közép-ázsiai nemezeken is rombusz közepén, kiteljesedett, kinyílt (felülnézeti) négyszirmú virágként, néha körbe írt keresztként jelennek meg. Ahhoz, hogy ennek a jelnek a kialakulását és a lényegét meg tudjuk közelíteni, be kell lépjünk egy nemezsátorba. Működése jó példa az ősi Naptisztelet kialakulására, és teljes egyensúlyt teremt a környezettel és az egész világmindenséggel. Egyszerre az állandó mozgás, az örök körforgás, a természeti ciklusok, a család egységének és a közösség működésének jelképe, mivel egy ember nem tudja elkészíteni és összeállítani, a közösség összehangolt munkájára van szükség hozzá.

A türk népek általában kelet felé, a mongolok rendszerint dél felé tájolják a sátrat, ebbe az irányba néz a felépített hajlék ajtaja. Az ajtón és a tetőkarikán át beérkező fény napóraként működteti, olvassa le a nemeztakarókon, a földön és a falakon lévő jeleket. A belső térbe elvileg két nyíláson, az ajtón és a tetőkarikán juthat be fény. A következőkben leírtak az év két pontjára, a tavaszi és az őszi napéjegyenlőség idejére érvényesek. Más napokon ettől különbözőek, kisebb-nagyobb mértékben eltérőek.

A kelet felé felépített sátor ajtaján érkezik be a felkelő nap fénye, és a hajlék legfontosabb pontjára, a legbelső helyre, a ládára és a fölötte lévő szent helyre vetül. Az idő múlásával a négyszög alakú fényfolt egyre lejjebb kerül a hátsó falon, majd végigfut a padlón. Közben a tetőkarikán is megérkezik a napfény, megjelenik a mennyezet kupoláján keskeny, ovális alakot öltve, majd egyre lejjebb kerülve hízik, a falon megközelíti a körformát. Késő délelőtt leérkezik a padlóra, délben majdnem a sátor közepén, a tetőkarika alatt mutatja meg magát, szinte szabályos kört formázva. Amikor eléri a középpontot, megfordul az iránya, és újra a fal felé indul, felkúszik a falon, a mennyezeten, egyre keskenyebb lesz, végül napnyugtakor a tetőkarikánál lép ki a sátorból. Eközben a sátor teljes köréből két negyedet járt be a fény, a hátsó, legfontosabb, idősek és megtisztelt vendégek számára fenntartott helyről a női oldalon végigvonulva az ajtó irányába, a legmagasabb pontról indulva félidőben a legmélyebb pontig eljutva, majd visszafordulva újra a csúcsra jutott el.
A sátor déli tájolása esetén a felkelő nap a férfi oldal középső részét világítja meg, majd a mennyezetről indulva a falon és a padlón át, aztán újra a falon és a mennyezeten végigaraszolva a sátor két belső negyedét járja végig hasonló módon. A férfi oldal közepétől a női oldal közepéig jut el. A fény így négy egyenlő részre osztja fel a sátrat. A négy részből két szemben lévőt (a férfi oldal hátsó negyedét és a női oldal külső negyedét) egy-egy esetben, egyszeresen éri a fény. Egy negyedet (a női oldal belső negyedét) mindenképpen végigjár, kétszeres itt a fénymennyiség, míg egy negyedet (a férfi oldal külső negyedét) soha, egyik esetben sem éri közvetlen fény.

Ha ezt a térbeli folyamatábrát síkra – mondjuk a sátor padlójára – vetítjük, egy körbe írt négyszirmú virágot vagy egy négyágú fénykeresztet kapunk, melynek két szemben lévő ága egyenlő mértékben, esetlegesen részesül a fényből, egy ága mindenképpen kap fényt, egy pedig soha. A folyamat a világunk működését, a teljes évkört modellezi egy nap alatt.

Ennek a körbe írt keresztnek (vagy ha úgy tetszik, négyszirmú virágnak) az ábrájával rendszeresen találkozunk a szkíta nemezeken, a szkíta vallásban, a manicheizmusban és a magyar népművészetben a fény földi megtestesülésének jelképe, de több alakban megjelenik a magyar Szent Korona apostolképein is. A korondi Páll Antalné által írókázott tányérok közepén lévő körbe írt keresztek hol szembőlnézeti, hol oldalnézeti virágokat fognak közre. A kör negyedei is az éves ciklus négy negyedét idézik: két, egymással szemben lévő zöld negyed a két napéjegyenlőséget, a tavaszt és az őszt, míg az egymással szintén átellenes vörös és kék negyedek a két napfordulót, a nyarat és a telet. A tányér maga mintha egy nemezsátor felülnézeti képe lenne: közepén a körbeírt kereszt a tündük, ebből körben a tetőrudak állnak ki, és közöttük a rács rombuszai. A sátor szerkezetében pedig a színek érzékeltetik a fény egynapi és egyéves ciklusának változásait.

Úgy tűnik, hogy egy olyan beszédes jelre akadtunk, melyet a Nap járása írt le először, és ír le napról napra mindazok okulására, akik hagyományosan tájolt, kerek sátorban élik életüket.

Az egyes alapmotívumok elnevezése, jelentéstartalma népenként és törzsenként is eltérhet, de lényegük mindig hasonló. A legjellemzőbb talán a szinte minden nép nemezein előforduló spirál, amit Közép-Ázsiában kosszarv néven ismernek, és a kos erőteljes lendületének köszönhetően a tavaszi napéjegyenlőséget követő időszak jelképe is lett. A természeti folyamatok ilyenkor hirtelen minőségi változást mutatnak, így a legtöbb ősi népnél ezt a jelet használják az újjászületés, feltámadás, kirobbanás ábrázolására. A Kos a március 21-et követő harmincnapos időszak elnevezése is. Más népeknél ugyanez a jel a kutyafarok nevet kapta, és míg az előzőeknél a kos szembőlnézeti képe rajzolja ki a jelet, a többieknél a kutya „hátsója”, ezúttal időben, mintegy farokcsóválva. A keleti állatövben a tavaszkezdő hónap nem Kos, hanem Kutya elnevezést kapott. Máshol ugyanez az alapjel indákká áll össze, itt az újjászületés mellett a folyamatos növekedést és körforgást jelöli.

Az égitestek mozgása és a természet működésrendje Eurázsia középső, mérsékelt égövi sávjában mindenhol nagyon hasonló, itt az életmód is évezredekig változatlan maradt, épp ezért ezen a hatalmas területen ugyanazokkal a jelekkel modellezték a természeti folyamatokat, és hasonlóan is nevezték ezeket. Ráadásul a nyugati, városlakó életmódtól eltérően a pásztortársadalmak, különösen a vándorló pásztornépek hagyományai a vaskori kialakulásuktól kezdve a közelmúltig nagyon lassan változtak, így ebben a kultúrkörben az ősi jelek, jelrendszerek szinte változatlanul maradtak ránk.

Vetró Mihály
népművész

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KELECSÉNYI CSILLA KIÁLLÍTÁSA

A kiállítás az elmúlt 25 év alkotásait tárja a közönség elé, három kategóriába rendezve: hímzések és varrott kollázsok, asszamblázsok és kollázsok, valamint festmények. A művekben a belső világ feltárása mellett a természet, az urbánus környezet felfedezése is fontos szerepet kap. 6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.

ASZTRÁL MÍTOSZOK

Keresztes Dóra grafikusművész, animációs-filmrendező kiállításán vonalakban és színekben népdalaink, balladáink és népköltésünk világa elevenedik meg. 2000 Szentendre, Anna utca 16.

EGY ÉLET AZ ÜVEG BŰVÖLETÉBEN – FÉNY, FORMA, VARÁZSLAT

L. Szabó Erzsébet üvegművész 90. születésnapja alkalmából 170 alkotása tekinthető meg. A hagyományos üvegművesség és az innovatív üvegdizájn harmonikus találkozását tükrözik a fúvott üvegtárgyak, díszüvegek, és különleges világítótestek. 1055 Budapest, Szent István krt. 3.ca 2-10.

MESTEREK ÉS TANÍTVÁNYOK

A kerámia kiállítás mesterek és tanítványaik közös alkotásain keresztül generációkat összekötő párbeszédet jelenít meg, és egyúttal feltárja a kortárs hazai kerámiaművészet hagyományait és megújulását. 1050 Budapest, Andrássy út 6.

7. GLASSPRING – ÜVEGÁLMOK – LÁTOMÁSOK

A kortárs üvegművészet tavaszi tárlata misztikus környezetben várja a látogatókat, ahol a homályból előtűnő alkotások álomszerű látomásként kelnek életre, bemutatva a műfaj mestereit és fiatal tehetségeit. 1028 Budapest, Templom utca 2-10.

EMLÉKFORGÁCSOK

Bényi Eszter textilművész kiállítása során a múlt és az emlékezet szövetét tárja a látogatók elé, műveiben a személyes és kollektív emlékek finom rétegzettséggel jelennek meg. 1174 Budapest, Báthory u. 31.

Ezeket is olvassa el
Charlie_cim

Charlie angyalai

Filc_alap

NEMEZ 3.

Izelt_cim

Ízelt elemek

Feny_cim

Fény és szakralitás – Bráda Tibor életművéről