Aki perfektül beszéli a nyelvet

Aki_perfektul_cim

Gyárfás Gábor frappáns(nak tűnő) címet adott kiállításának. Feltehetjük a kérdést, hogy ez a nyelv ma úgynevezett világnyelv-e, vagy egy szűkebb közösség nyelve. S bizony a válasz az, hogy ez a nyelv ma már egy szűk réteg nyelve, vagyis rétegnyelv. Ráadásul egy eltűnőben lévő rétegnyelv. Nagy kérdés: meghallja-e más, kívülálló is ezt a disputát? Azt a művészeti területet, amelynek művelői plakátot terveztek, korábban alkalmazott grafikának nevezték, majd tervezőgrafika lett belőle. Vagyis míg korábban alkalmazták azt, amit az alkotó létrehozott, most már csak tervezni kell. De ebben a műfajban már a terv is mű(nek számít). A plakátterv egy évtizedekkel ezelőtti mű megvalósításakor még (csak) terv volt, ma – jobb esetben – kiállítási alkotás, sőt meghaladva korábbi funkcióit, egy-egy tárlaton grand arttá válik.

(bal) Capa 100; montázs; 70×100; 2013; (jobb) M.F.P. – Magyar Film Plakát; fotó, print; 70×100; 2008 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Gyárfás Gábor is évtizedek óta küzd ezzel a dilemmával. S ő, aki a tervezőgrafika számos ága közül kiemelten koncentrált a plakátra, s annak eltűnését követően is szorgosan művelte tovább, találó nevet is adott e munkáinak: privát plakát. Utóbbi kiállításán láthattuk régebbi kinyomtatott munkáit, és voltak szépen kivitelezett, újabb privát plakátok (printek). Széles körű alkotói oeuvre-jéből most – talán a hely szelleméhez is kötődve – elsősorban kulturális vonatkozású munkáit állította ki, utalva a filmre, színházra, képzőművészetre, s talán még inkább a zenére. A társaskör pincegalériájában és előadóművészeti tereinek közösségi helyein a kiállítás kurátora, Szepes Hédi művészettörténész jó ízléssel rendezte meg a tárlatot.

Gyárfás Gábor 1946-ban született, s a széles érdeklődési körű fiatal fiú a legendás budapesti Képzőművészeti Gimnázium növendéke lett 1960-ban. Már ekkoriban elmélyült a rajzolás mellett a rézkarc-technika elsajátításában is. Az iskolában az úgynevezett iparművész-síkdíszítő szak tanulója volt. Osztálytársai közé tartozott például Faragó István, Farsang Sándor, Felvidéki András vagy Helényi Tibor, aki talán legjobb barátjává is vált életre szólóan, s itteni tanárai közül kiemelhetjük Gacs Gábort. Később mindannyian szakterületük kiválóságai lettek.
Gyárfás Gábor megküzdött azért, hogy az Iparművészeti Főiskola hallgatója lehessen (1968-ban nyert felvételt), de közben értékes éveket dolgozott rézkarc nyomdában, foglalkozott fotóretusálással, ismereteket, barátokat szerzett a Dési Huber Képzőművész Körben (olyan kitűnő tanárok korrigálása mellett, mint Gráber Margit vagy Tamás Ervin). Az Iparművészeti Főiskolán az úgynevezett könyves osztály hallgatója lett, ahol remek csapattal végzett együtt 1972-ben: Zörgő Jánossal, Kardos Katalinnal, Bányai Istvánnal és Felvidéki Andrással. Tanáraik a korszak, illetve az Iparművészeti Főiskola legkiválóbb szaktekintélyei voltak: Gerzson Pál (alakrajz), Kass János, Ernyei Sándor, Finta József és a szakot is kezdeményező, létrehozó mester, Haiman György, aki talán legközelebb állt személyiségéhez. A diploma megszerzését követően – s ez sajátos időszak személyes sorsában – értékes éveket töltött a Főiskolán: Haiman György személyes kérésére 1972 és 1975 között a tanszéki stúdiók és műhelyek nyomdájának vezetője, a könyves diplomamunkák technikai szakértője volt. A főiskolával fenntartott maradandó kapcsolatát jelzi, hogy később még többször felkérték opponensnek, illetve kapcsolatban állt a Mesterképző Intézettel. Főiskolai munkakörében utóda a közelmúltban elhunyt kitűnő tipográfus, Maczó Péter lett. A hetvenes évek közepén még elsősorban könyvtervezőnek, illusztrátornak készült, meg is valósultak megbízásai, de kialakult munkakapcsolata a MOKÉP-pel, és ez terelte érdeklődését a filmplakátok felé. Ezenkívül kapcsolatba került a Derkovits Gyula Alkotóközösséggel, mellyel új területen, a kiállítási grafikában hasznosíthatta képességeit a ’80-as évektől.

(bal) Toulouse Lautrec 150; rajz, print; 70×100; 2014; (jobb) Bartók Fesztivál; fotómontázs, print; 70×100; 2014 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Mindig is figyelmet szentelt a lengyel művészetnek, olyannyira, hogy ez a körülmény végül személyes sorsában is döntővé vált párválasztásának köszönhetően. Sikerrel megküzdött az alkalmazott technikák robbanásszerű változásainak gondjaival. Az alkotói pályáján oly fontos fotóalkalmazásban is bekövetkezett az átállás az analóg technikáról a digitálisra. Kollégái többségével ellentétben mindig foglalkoztatta a képgrafikusi gondolkozásmód és gyakorlat, s ezzel együtt vérbeli – hadd használjam most a régi kifejezést – alkalmazott grafikussá vált, aki a tervezőgrafika minden ágát művelte/műveli, de a plakát lett életre szóló szenvedélye.

(bal) Amerikai cigaretta; filmplakát, színes fotó; MOKÉP; 59×84 cm; 1978; (jobb) Anyag és forma – Hét iparművész kiállítása, Esztergomi Vármúzeum; fotó; 59×84 cm; 1975 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Élete egyik fontos időszakában sok filmplakátot tervezett a ’70-es, ’80-as években, melyek közül néhány átlépte a hazai sikerek határait, s nyugodtan állíthatjuk: világsikert aratott velük. Több példára hivatkozhatunk, de hadd emeljük ki a hozzá amúgy is közelálló Woody Allen-munkákat, melyek egyike bekerült a „Graphic Design 1960–2018” nemzetközi válogatásba – ebben rajta kívül csak egy-két magyar tervező szerepel. De hasonlóan kiemelkedő minőséget jelez Az amerikai cigaretta című Dömölky János-film plakátja vagy az Anyag és forma.

(bal) Szentivánéji szexkomédia; filmplakát, filctollrajz; MOKÉP; 59×84 cm; 1984; (jobb) Fellini 100!; kiállítási plakátterv; tus és filctoll rajz; 70×100 cm; Magyar Plakáttársaság / Aranyrajzszög; 2023 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Woody Allen-plakátján, amelyet a kiállításon láthatunk (Szentivánéji szexkomédia) kreatívan alkalmazza azt, amit a rajzról, a vonaltechnikáról tud. Kivételes stílusérzék, puritanizmus és ötletgazdagság jellemzi. Puritán kivitelezésű Anyag és forma című iparművészeti tematikájú kiállítási plakátja is, amelyen kitűnik korai empatikus fotóalkalmazásával. Eszköztára és felkészültsége egyedi megjelenést biztosít Fellini plakátjának, melyen a látványos verbális megjelenítéssel tárja elénk a nagy filmrendezőről alkotott személyiségképét. Most, amikor végre megjelent Konecsni György munkásságáról az első, átfogó monográfia, jó érzés látni Gyárfás Gábor a mesterre emlékező, ötletgazdag plakátját.

Schubert; plakátterv a Nagy zeneszerzők sorozatból; színezett tus és tempera festmény; 70×100 cm; 2016; (jobb) Mozart; kiállítási plakátterv a Nagy zeneszerzők sorozatból; színezett tus és tempera festmény; 70×100 cm; 1. Budapesti PosterFest, Műszaki Egyetem, Aula; 2016 (Forrás: Gyárfás Gábor)

A kiállítás nagy zeneszerzők című kollekciójában, sorozatában a magas színvonalú vizuális ingereken túl fontos és alapvető információkhoz jutunk a zeneszerzők életéről, munkásságáról, karakteréről, habitusáról is. Gyárfás Gábor elismerésre méltóan elegyíti a manuális és digitális eszköztár adta lehetőségeket, melyek által e nagyívű portrésorozata a képgrafika megjelölésre is méltó, ám festői értékeket is felmutat. Kiállításán Mozart, Schubert és Bartók plakátja látható, lendületes képi megjelenítésben, rajzos betűformákkal kiegészített információkkal. A színes egy-egy jeles személyiséget ábrázoló portrékon túl több mint száz fekete-fehér ceruzarajzot is készített, szintén zeneszerzőkről (külföldiekről, magyarokról, elhunytakról és élőkről egyaránt), s a digitális technikának köszönhetően a kiállítás központi falára egy olyan poszter kerülhetett, amelyen éppen száz arcmás látható, revelatív hatással.

S mivel a plakát, pontosabban az a plakát, mely művészi tervezői munka által született meg, az utcáról eltűnt, fontos Gyárfás Gábor szerepe a privát plakát (privát poszter) terminus technicus meghonosításában. Intenzív munkásságát 2001-ben Ferenczy Noémi-díjjal ismerték el, melyet követően Új-Delhi Magyar Kulturális Intézetébe hívták meg filmplakátjai bemutatására. Az időközben megszületett privát plakátokból 2003-ban rendezte meg első tárlatát. Plakátok az érdeklődőknek, plakátok a szakmának, plakátok – leírhatjuk nyugodtan, a kifejezés nem nagyzoló és nem patetikus – a Művészetnek.

(bal) SOhA – Holocaust 70; szénrajz negatív; 100×70; 2004; (jobb) Hetven!?; kiállítási plakát; rajz, print; 70×100 cm; 2016 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Gyárfás Gábor az évek során munkáiból már több privát plakát kiállítást szervezett, rendezett, melyekben egy-egy témára, motívumra koncentrálva (1956-os forradalom, kavics, holokauszt, „kőportrék”, környezetvédelem, Shakespeare stb.), intenzíven bontotta ki mondandóját. 2008-ban elnyerte a Római Magyar Akadémia ösztöndíját, melynek nyomán egyedi és értékes Római mappa című kiadványát jelentette meg grafikáival, fotómontázsaival.

(bal) Égi testek / földi testek; fotó, print; 100×70 cm; 2009; (jobb) Hommage à Stephen Hawking; rajz, print; 70×100 cm; 2018 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Gyárfás Gábor ugyanakkor természetesen nem magányos farkas a plakát műfajának életben tartásáért folyó küzdelemben. Évtizedekig Molnár Kálmánnal együtt főszervezője volt szakmájuk legnagyobb országos rendezvényének, a Békéscsabai Tervezőgrafikai Biennálénak, rendszeres résztvevője az Arany Rajzszög kiállítás sorozatainak és a Budapest PosterFestnek. Immár hosszú évek óta tagja a Magyar Plakáttársaságnak, amely közösség célja a plakát mint műtárgy éltetése, reneszánszának elősegítése. A művész folyamatosan dolgozik, új és új privát plakátjai a kortárs grandart részei, miközben legnagyobb álma – s e kifejezés leírása nélkül nem írható meg egy Gyárfás Gábor-kiállításról szóló recenzió sem –, a Magyar Plakát Múzeum létrehozásán fáradozik, pontosabban fáradozna, ha volna erre nyitottság.
„Gyárfás Gábor műveiből sugárzó igény: lépést tartani a változásokkal, reagálni az eseményekre. Ötvözni az újabb s újabb impulzusokat. Befogadni, feldolgozni, átalakítani, majd saját képére formálni az élményeket. Így számunkra egy mozgékony és változatos, sokrétű művészi teljesítmény, vagy megkockáztatom: életmű bontakozik ki képei alapján.” Ez a ma is aktuális, a Gyárfás Gábor-i alkotó habitust jellemző és pontos minősítés 1996-ban (!) hangzott el a művész egy jelentős kiállítása megnyitóján, szerzője Kass János grafikusművész, Gyárfás Gábor és generációs társai jeles tanára, kora kiemelkedő alkotóművésze.

(bal) Hommage à Konecsni György – És mégis lesz plakát!; fotomontázs, digitális print; 70×100 cm; Magyar Plakáttársaság; 2008; (jobb) SEX-PÍR 400; rajz; 50×70 cm; 2016 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Ennél pontosabbat ma sem tudunk állítani Gyárfás Gábor művészetéről. Gyárfás Gábor Konecsni-plakátján olvasható: És mégis lesz plakát! Ha a művész tovább dolgozik, kívánsága megvalósul.

Feledy Balázs
művészeti író

Főcím kép:
A zaklatás nem győzelem; fotómontázs, print; 70×100 cm; 2018 (Forrás: Gyárfás Gábor)

Fotók:

  1. Bartók; plakátterv a Nagy zeneszerzők sorozatból; színezett tus és tempera festmény; 70×100 cm; 2016
  2. Chopin–Liszt; tus, tempera festmény, print; 70×100 cm; 2011
  3. Semmelweis 200; rajz, print; 70×100 cm; 2018
  4. YBL 200; montázs, print; 70×100 cm; 2014
  5. Hommage à Mucha; fotómontázs, digitális print; 70×100 cm; 2009
  6. Dante és Bosch 500; fotómontázs, digitális print; 70×100 cm; 2019
  7. Kenyér és bor (Schäffer László emlékére); digitális print, poszter; 70×100 cm; 2014
  8. Radnóti 100; ceruzarajz, digitális nyomat; 70×100 cm; 2009
  9. Tivoli – vízköpők; fotómontázs; 70×100 cm; 2009

Képek forrása: Gyárfás Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
VILLANÁSOK

Ardai Ildikó textilművész munkáiban gyakran fedezhetők fel archaikus és népművészeti motívumok, amelyek a modern designnal keverednek, egyedi és letisztult formavilágot teremtve. A kiállításon szizál, gyapjú és vessző felhasználásával készült művek egyaránt láthatóak. 9700 Szombathely, Rákóczi Ferenc utca 12.

BELSŐ FORRÁS

Kovács Kála keramikusművész alkotásain keresztül a test, a lélek és az anyag határvidékei elevenednek meg egy különleges térben, ahol a véletlen találkozások is művészetté válhatnak. 1124 Budapest, Csörsz u. 18./ Sirály sétány

BELSŐÉPÍTÉSZET MOST

A kiállításon bemutatásra kerül a kortárs belsőépítészet legfrissebb tendenciái és szemlélete, tárlat izgalmas áttekintést kínál arról, hogyan formálják a teret a kortárs belsőépítészek. 1061 Budapest, Andrássy út 6.

VIDA ZSUZSA KIÁLLÍTÁSA

Vida Zsuzsa kortárs üvegművész alkotásaiban az üveg törékenysége és ereje egyszerre van jelen, az érzékeny formákon keresztül mesél az anyag és lélek szimbolikus kapcsolatáról. 1126 Budapest, Böszörményi út 23-25.

ANATÓMIA

Szunyoghy András grafikusművész életműve a művészet és tudomány, múlt és jelen határterületein bontakozik ki, a kiállítás átfogó képet ad az anatómiai ábrázolástól a rézmetszetig, pedagógiai tevékenységétől a vizuális ismeretterjesztésig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

MINTA-IDÉZETEK

Regős Anna textilművei a mintázatokban rejlő jelentésrétegeket kutatják a forma, szín és anyag játékán keresztül. A tárlat pályájának ikonikus darabjait vonultatja fel a japán inspirációktól a komputer kárpitokon át a díjnyertes Védőháló című tértextilig. 1146 Budapest, Dózsa György út 37.

Ezeket is olvassa el
Aki_perfektul_cim

Aki perfektül beszéli a nyelvet

Cubash_cim

A Cubash minta tündöklése és bukása

ablaknyitogato_cim

Ablaknyitogató

Uvegmuvek-cim

Üvegművek, szimbólumok, víziók