Az MMA Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata köztestületi tagjainak csoportos kiállítása a MűvészetMalomban
Az ezredforduló éveiben, 1999-től kezdődően modern művészeti központtá nemesedett XIX. századi szentendrei fűrészmalom adott otthont 2024. október 17. és december 1. között a Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata köztestületi tagjai kiállításának. Az épület régi-új hangulatú és változatos építészeti terei eleve inspirálóak igényes kiállítások rendezésére, valamint a MűvészetMalom összművészeti rendezvényei alapján méltán tartják közép-európai jelentőségű kortárs művészeti központnak és Magyarország harmadik kiállítóhelyének.
Noha a korábbi években inkább jelentős képzőművészeti tárlatokat rendeztek a Malomban, a Ferenczi Múzeumi Központ megkeresésünkre szívesen vállalta, hogy egy ipar- és tervezőművész-kiállítás megvalósításában partnerként dolgozzunk együtt. Szentendre Város Önkormányzata pedig a kiállítás jelentős támogatójaként állt mellénk, nem titkoltan bízva abban, hogy a MűvészetMalom a jövőben más akadémiai kiállításoknak is otthona lehet, illetve az iparművészeti kiállítások iránt tapasztalt természetes igényt a műfajok arányos és méltó szerepeltetésével kívánja bemutatni a jövőben.
Kiállításunkat MESTERMŰVEK címmel hirdettük meg, invitálva tagozati köztestületi művésztársainkat, hogy legyenek minél nagyobb számban kiállítók, éljünk az ötévenkénti bemutatkozási lehetőséggel. Szalonkiállításra hívtuk kollégáinkat, vagyis sem tematikában, sem üzenetben, sem műfajban, sem anyaghasználatban vagy választott technikában nem korlátoztuk a részvételi feltételeket. Egyetlen kívánalom az volt, hogy a kiállításra szánt mestermunkáik az elmúlt öt évből származzanak.
Köztestületi tagságunk köréből 59, magas művészeti díjjal elismert alkotó vállalta, hogy kiállít a csoportos tárlaton, és dolgozik annak sikeres megvalósításáért. Ennek eredménye az elmúlt öt év építészeti, textil, formatervezés-design, üveg, kerámia, ötvös és grafikus mestermunkáinak gazdag merítése, sokszínű tárlata. Beleértve a képző- és iparművészet közötti elmosódó, gyakran egymást átfedő műfajok jegyében született műveket, valamint belső késztetésre készült műalkotásokat.
A kiállítás megnyitóbeszédében Keppel Márton művészettörténész így fogalmazott:
„A kiállítás alapvető vezérelve, hogy átfogó képet adjon az iparművészetről, amely nemcsak a művek esztétikai értékére, hanem a mögöttük álló gondolkodásmódra és a tervezési folyamatokra is reflektál. A használati érték és a funkcionalitás elsődleges szempontok a tervezés során, de ezek mellett fontos a pszichológiai és érzelmi hatások figyelembevétele is. A tervezés több mint kreatív gondolkodás: a hagyomány, a modernitás, valamint a funkcionális és esztétikai igények találkozása garantálhatja, hogy a végtermék ne csak jól nézzen ki, hanem valóban használható és értékes legyen a felhasználók számára. A kiállítás során láthatóvá válik, hogyan ötvöződnek a tradicionális technikák a modern technológiával, és hogyan találkoznak a jövőbeli víziók a múlt tapasztalataival. A craft és design diskurzusa nem ellentmondásokat, hanem szinergiákat hordoz magában, és a kiállítás ennek a kooperációnak a lehetőségeit igyekszik feltérképezni. Abban a világban, ahol a tömegtermelés és a gyors reakció dominál, a kézműves iparművészet megőrzésére tett erőfeszítések még fontosabbá válnak. Az autentikus, kézzel készült tárgyak iránti igény egyre inkább megnő, ahogy az emberek egyre inkább értékelik az egyediséget és a történetet, amely egy-egy műalkotáshoz kapcsolódik. Ez felértékeli és a művészet különleges státuszával ruházza fel ezeket a tárgyakat.”
Ezzel a kiállítással kurátortársaimmal, Tankó Judit és Lencsés Ida textilművészekkel arra törekedtünk, hogy az alkotók és a befogadók között párbeszédet kezdeményezzünk, és tükröt tartsunk magunk elé közösségként, illetve egyénenként az elmúlt öt év eredményeivel szembesítve magunkat.
Kiállító művészek: Ardai Ildikó, Attalai Zita, Auth Attila, Balogh Edit, Bányász Judit, Bein Klára, Berzy Katalin, Borbás Dorka, Borza Teréz, Csemán Ilona, Darabos Anita, Fábry János, Gothárd Erzsébet, Göbölyös Márta, Gulyás Judit, Gyárfás Gábor, Háber Szilvia, Hernádi Paula, Kányási Holb Margit, Kecseti Gabriella, Kisfaludy Márta, Kiss Ilona, Kneisz Eszter, Köblitz Birgit, Krajtsovits Margit, B. Laborcz Flóra, Latin Anna, Lencsés Ida, Máder Indira, Málik Irén, Mascher Róbert, Minya Mária, Molnár Gyula, Nagy Judit, Ózsvár Péter, Paál Zsuzsanna, Pannonhalmi Zsuzsanna, Pápai Lívia, Papp-Vid Dóra, Pasqualetti Eleonóra, Pécsi L. Dániel, Rainer Péter, Regős Anna, Somodi Ildikó, E. Szabó Margit, L. Szabó Erzsébet, Szabó Kinga, Szávoszt Katalin, Székely Orsolya, Szemereki Teréz, Tankó Judit, Tóth László, Tóth Lívia, Tóth Zoltán, Vereczkey Szilvia, Vida Zsuzsa, Zelenák Katalin, Zidarics Ilona Mária, Zsigmond Attila
Zsigmond Attila
formatervező iparművész, kurátor
A cikkben szereplő kiállítási enteriőrfotókat Lovas Hajnalka készítette.