Posztmodern design: Vida Judit porcelánjai

MIP_2024_1_11_008

acb Galéria, Budapest, 2024. január 12. – február 23.

Egy Király utcai bérház belső udvarában, a félemeletén található a 2003-ban alapított
acb Galéria, amely Pados Gábor vezetésével az elmúlt két évtizedben a hazai művészeti szcéna egyik meghatározó szereplője lett. A folyamatosan bővülő galériához bő három éve új kiállítóteret „csatoltak”, ez az acb Attachment. Itt látható Vida Judit keramikus és porcelánművész kiállítása, amely szűk válogatást ad az elmúlt 33 év műveiből.
A kis méretű, fehér teremben csupán 13 műtárgy van, de az hibátlanul van bemutatva. A porcelánok – fehér posztamensek helyett – vasból hegesztett, nyitott téglatesteken állnak. Ezek szerkezete átlátszó, hiszen fém lábaik/éleik között nincsenek oldallapok, így a transzparencia lebegést ad a műveknek. Ezt a hatást csak fokozza, hogy a tárgyak tükörlapokra vannak helyezve, így a látogató – a tükröződés által – a porcelánok gazdagon kidolgozott alsó részleteit is láthatja. Az indusztriális hatást sugalló posztamensek ellenpontja minden esetben maga a rajta elhelyezett mű. Külön említést érdemel, hogy az egyik munka a bejárattal átlós sarokban van felfüggesztve/kifeszítve, amely szimbolikus szárnyként magasodik az anyag felé. A rendezés Zombori Mónika művészettörténész munkáját dicséri.

A tárlatot gazdagító érdekesség, hogy az egy könyvbemutatóval volt párosítva: itt mutatták be a Pauker Collection művészeti sorozat 69. kötetét. A Lüktető csend könyvhöz Kovalovszky Márta művészettörténész írt szakmai előszót, amelyet 50 színes műtárgyfotó követ az alkotó életrajzának kíséretében.
Vida Judit porcelántervezői diplomáját 1978-ban szerezte meg a Magyar Iparművészeti Főiskola szilikát tanszékén. Első egyéni kiállítását 1985-ben rendezte, egyik alapítója a NA-NE Galériának, míg 1994-ben a DeForma Csoport tagjaként folytatta kísérletező, a kerámiaművészetet megújító munkásságát, amelyért a második millennium után Gádor Istvándíjjal és Ferenczy Noémi-díjjal tüntették ki. A tényszerű, lexikális háttértörténetnél viszont sokkal többet mondanak az itt kiállított kompozíciók.

A tárlaton a Dèja Vu és az Egogeotika sorozatokból láthatunk válogatást. Műveinek az anyagpárosítása a legmeghökkentőbb, hiszen mindegyik munkájában a tűz égette kerámia melegségét ütközteti a fém hidegével.
A Dèja Vu II.,1990 fehér porcelán teste függőlegesen, sík lapokból építkezik, a minden irányba kiforduló, háromszög alakú „fülek” is geometrizálnak. A kilyukasztott fülekbe aranyló rézpálcikák vannak csavarozva, a mű nyitott, felső öblének peremén pedig egy zászlórúd magasodik, amelyről egy keskeny lobogó hajlik alá. Ez a munka még utal a kerámia eredeti funkciójára, arra, hogy azok egykoron dísz- vagy használati tárgyként (étkészlet, teáskészlet, virágtartó) kerültek piacra. Esetünkben a középen nyitott test kelyhébe akár virágot is tehetnénk. De minek? Az, hogy funkcionális tárgyként tekintsünk rá, csak egy „dèja vu” érzet.

A Dèja Vu III., 1990 hasonlóképpen van megszerkesztve, csak éppen feketében. A hajótestet sugalló, fekete testű porcelánra most is a korábbi rézmotívumok vannak applikálva, csakhogy ez még kiegészül egy feszített, húros kötélzettel, amelynek néhány szála elszabadult a tengeri viharban.
A Dèja Vu IX., 1993 kelyhébe már aligha lehetne vágott virágot tenni; a „váza” nyitott szája lejt, kicsorogna abból a víz, míg a felette átívelő réz – és az arra telepített organikus fragmentumok – egyszerűen elzárják a behatolás útját. A háromlábon álló konstrukcióra élénken színezett, organikus motívumok vannak ültetve: növényi termésre vagy kagylókra emlékeztető formációk, míg a feszes réz ív kontrapunktja az arra telepített, sziromhoz, pillangószárnyhoz hasonlatos részlet.

Az időrendben következő W.A.M. K-626, 1994 mű a tárlat egyik legcizelláltabb darabja. A már ismerős, lejtett szájú vázatestet hátulról egy feszes palást támasztja meg. A központi magból indulnak útjukra a rézívek, melyek némelyike elszabadul, másutt hurkot ír le a levegőben, és van, hogy a talajra támaszkodik. A rézszálakon számtalan aranyló ékszerként sorjáznak a festett, színes motívumok. A mű díszes, de ledobja magáról a dísztárgy, használati tárgy elnevezést. Lélegző szobrászati alkotással, kisplasztikával állunk szemben.
Az 1997-es Egogeotika sorozat darabjain már nem is keresi a szem a kerámia/porcelán eredeti funkcióit. Az Egogeotika 1. mű testének tömbös alapjára egy tárcsa, majd egy kúp van építve. A porcelán az orosz konstruktivisták trikolórja, a piros-fekete-fehér színpárosítás előtti tisztelgésnek is felfogható, hiszen a fehér testen piros és fekete vonalak/csíkok/szalagok futnak, miközben két rézszál spirálosan kanyarog a mű tengelye körül. Vida porcelánjai minden esetben az álló, a statikus pozícióból a mozgás irányába tőrnek ki. Ez látható az Egogeotika 7. mű fehér és arany színekben tartott testén is, ahol a spirálos rotáció még dinamikusabbá válik, miközben a mű vertikális tengelyébe derékszögben megtörő apró, pirosra festett tárcsák, pikkelyes rétegződés hatol.

Az Egogeotika 9. kúpos porcelán teste egy öblös csészéből magasodik ki, miközben a művész az íves, talajra támaszkodó rézpálcikákra – mintha csak egy fenyőfát díszítene fel – apró, organikus és geometrikus „cukorkákat” függeszt. És még sincs semmi szirupos ebben a konstrukcióban, hanem ez sokkal inkább egy határozott üzenet, egyféle kihívás a kerámiáról/porcelánról vallott nézeteknek.
Vida Judit művészete kapcsán több kritikusában felmerült, elharapódzott a dekonstrukció/dekonstruktív szó. A szó „lebontani, darabjaira szedni” jelentésének konnotációja egyértelműen negatív. (A kifejezést Jacques Derrida vezette be 1967-ben a heideggeri „leépítés” fordításaként.) A művész alkotásaiban semmiféle „dekonstruktív” elemet, szándékot nem látok, kivéve azt a pozitív magatartást, mellyel az alkotó az immár több évtizedes pályafutása során következetesen akarja nivellálni a képző- és iparművészet hagyományos sorrendiségét, és eltörölni annak mesterséges, akadémikus határait.
Írásom végén hadd legyek személyes. A kiállítás érvényessége még engem is meglepett, mivel negyed évszázaddal ezelőtt (1996-ban!) – a budapesti Műcsarnok munkatársaként – én rendezhettem Vida Judit kiállítását a Dorottya Galériában, ahol a most újra felfedezett munkáinak a többsége már látható volt.

Kozák Csaba
művészeti író

Fotók:
  1. Dèja Vu II.: porcelán, réz, 41 x 19 x 26 cm, 1990 (Fotó: Sulyok Miklós)
  2. Dèja Vu III.: porcelán, réz, 41 x 15 x 30 cm, 1990 (Fotó: Sulyok Miklós)
  3. Dèja Vu IX.: festett porcelán, réz, 70 x 15 x 40 cm, 1993 (Fotó: Sulyok Miklós)
  4. W.A.M. K-626: festett porcelán, réz, 60 x 26 x 85 cm, 1994 (Fotó: Sulyok Miklós)
  5. Egogeotika 1.: festett porcelán, réz, 58 x 72 x 53 cm, 1997 (Fotó: Sulyok Miklós)
  6. Egogeotika 2.: festett porcelán, réz, 36 x 38 x 20 cm, 1997 (Fotó: Sulyok Miklós)
  7. Egogeotika 7.: festett porcelán, réz, 36 x 45 x 55 cm, 1997 (Fotó: Sulyok Miklós)
  8. Egogeotika 9.: festett porcelán, réz, 34 x 40 x 60 cm, 1997 (Fotó: Sulyok Miklós)
  9. Vida Judit: Posztmodern design kiállítási enteriőrje, acb Galéria, Budapest, 2024 (Fotó: Tóth Dávid)
  10. Egogeotika 11.: festett porcelán, réz, 150 x 63 x 120 cm, 1997 (Fotó: Tóth Dávid)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
MESTERMŰVEK

A szentendrei kiállítás hatvan ipar- és tervezőművész munkáit mutatja be, akik az MMA-ITT köztestület tagjai. A létrehozott tárgyak nemcsak funkcionális szerepet töltenek be, hanem hozzájárulnak a kultúra gazdagításához és a közérzet javításához is. 2000 Szentendre, Bogdányi út 32.

PROGRESSZÍV SZÁLAK

A Magyar-bolgár barátság napja alkalmából rendezett eseménysorozat keretén belül a két nemzet textil- és gobelinművészeinek válogatott kiállítása tekinthető meg. 1097 Budapest, Fehér Holló utca 8.

36. ORSZÁGOS KERÁMIA TÁRLAT

36. alkalommal megrendezett Országos Kerámia Tárlat és Formanek Zsuzsanna keramikusművész kamara kiállítása az Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének székházában. 1061 Budapest, Andrássy út. 6.

KIGUBÓZVA

Földi Kinga textilművész hernyóselyem szobrai azokról az élményekről mesélnek, amikor az ember a biztonságot nyújtó régi burkát, vagyis állapotát hagyja el, ami szorongást és izgalmat hoz, de egyben egy szebb életforma születésével jár. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

A TŰZ MŰVÉSZETE

A török hatások a magyar üveg- és kerámiaművészetben című kiállítás a Török-Magyar Kulturális Évad kiemelt isztambuli zárórendezvénye, melyet Törökország egyik legnagyobb múzeumában, a Török és Iszlám Művészetek Múzeumában mutatnak be. At Meydani Cad. No:12, 34122 Sultanahmet / Isztambul

METATERRA

Jakobovits Márta, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának 80 éves jubileumi kerámiakiállításán művészetének autonóm kifejezése, a természet formavilága és ősi motívumai érhetők tetten. Calea Armatei Române 1/A, Oradea 410987, Románia

Ezeket is olvassa el
Eventuell_cim

Eventuell 30

Mindig_cim

„Mindig fölfeslik valahol”

Titkos_cim

Titkos terek

Vodkaspohar_cim2

Három ezüst vodkáspohár