Három ezüst vodkáspohár

Vodkaspohar_cim2

Sokszor idézik Csehov egyik szereplőjét, aki a következőket mondta: „A vodka a sátán vére”. Dosztojevszkij Ördögök című munkájában Pjotr Verhovenszkij így panaszkodik. „A nép részeg, a mesterek részegek, a gyerekek észegek, a templomok üresek.” Feljegyezték egy egyszerű, részeges orosz muzsikus elbeszélését, aki pityókásan indult haza a városból. Útközben kötekedett útitársaival, ahogy ő mondta a fejében az „ördög buzgolkodott”. Elbeszélését azzal fejezte be, hogy amikor az ember meglátja az út szélén az ikont „és még kis mécses is van előtte, az kijózanít. Útitársadnak jó egészséget kívánsz, s nézd csak, még káromkodni is elfelejtesz”.

De ne feledkezzünk meg a következő történetről sem! Egyszer Dosztojevszkijt egy ismerőse éppen reggelizés közben látogatta meg. Csodálkozva tapasztalta, hogy az író vodkát fogyaszt. Dosztojevszkij egy kevés fekete kenyeret vett a szájába, egy kupica vodkából egy kicsit kortyolt, s mindezt a szájában alaposan megcsócsálta. Azt mondta: „Ez a vodka legegészségesebb használata.”
De most minket elsősorban nem ezek a történetek érdekelnek, hanem az, hogy az orosz polgárság és arisztokrácia a legkitűnőbb orosz ötvösök által készített ezüst vodkáspoharakból, díszes kupicákból itta a vodkát.
A vodkáspoharak között, formáikat tekintve, megkülönböztetünk talpas és egyszerű alakúakat, díszítésük jellege alapján láthatunk levél-virágmintát vagy épületeket ábrázoló motívumokat, technikájuk szerint pedig vésett és niellodíszes alkotásokat.

Első bemutatásra kerülő poharunkon az igen magas technikai és művészi színvonalon kivitelezett, rendkívül fantáziadús, niellotechnikával készült levél-virágmintás díszítések ragadják meg figyelmünket. Készítője a híres Petr Loszkutov ezüstműves mester, aki 1852 és 1885 között működött. 1870-ben rendkívül magas elismerést kapott, a Szent Anna Szalagos Ezüst Éremmel tüntették ki. A moszkvai Állami Történeti Múzeum ezüst pohártartóját, ezüst poharát és ezüst szószos kanalát őrzi.1
A pohár alján megtaláljuk Petr Loszkutov mesterjegye (ПЛ) fölött, az ellenőrző mester (próbamester, látómester) cirill betűs jegyét évszámmal (A ·K 1855). A próbamester Andrej Antonovics Kovalszkij (1821–1856) volt.

Találunk itt még egy 84-es számot, mely 84 zolotnyikot jelöl. A zolotnyik az ezüst finomságának régi orosz mértékegysége. A 84 zolotnyik azt jelenti, hogy az ötvözet 875 ezrelék ezüstöt tartalmaz. Ettől jobbra egy kicsiny, hárommilliméteres jelenetet látunk: „A lovon ülő Szent György legyőzi a sárkányt”, vagyis Moszkva város címerét.

A következő poharunk az előbbinél egy kicsit nagyobb űrtartalmú. Levél-virágmintás és épületeket ábrázoló bravúrosan kivitelezett vésésekkel díszítették. Alján cirill betűs 3.3 (Z Z) mesterjegyet találunk továbbá cirill betűs И · K (I K) ellenőrző mesterjegyet 1875-ös évszámmal. Ez az ismeretlen ellenőrző mester 1872 és 1881 között működött Moszkvában. Látjuk itt még a 84-es számot és „A lovon ülő Szent György legyőzi a sárkányt” jelenetet.

A harmadik vodkás pohár talpas pohár. Vésett díszítése levél-virágmintás, továbbá bonyolult kompozícióban épületeket látunk. E műtárgy igen jelentős moszkvai ötvösműhelyben készült. A műhely 1856 és 1896 között működött, 1879-ben 22 munkás dolgozott itt. Főleg liturgikus tárgyakat készültek e nagy műhelyben. Tulajdonosa Ivan Vasziljevics Zaharov volt. A moszkvai Állami Történeti Múzeum e műhelyből ezüst ikonborítókat, ezüst dobozt, ezüst cigarettatartót és ezüst poháralátétet őriz.2

Ruzsa György
művészettörténész, professor emeritus

Jegyzetek:
  1. М. М. Постникова-Лосева, Н.Г. Платонова, Б.Л. Ульянова: Золотое и серебряное дело ХV-ХХ вв. Территория СССР. М., Нздательство Наука, 1983. 225.
  2. Ibid. 216.

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KELECSÉNYI CSILLA KIÁLLÍTÁSA

A kiállítás az elmúlt 25 év alkotásait tárja a közönség elé, három kategóriába rendezve: hímzések és varrott kollázsok, asszamblázsok és kollázsok, valamint festmények. A művekben a belső világ feltárása mellett a természet, az urbánus környezet felfedezése is fontos szerepet kap. 6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.

ASZTRÁL MÍTOSZOK

Keresztes Dóra grafikusművész, animációs-filmrendező kiállításán vonalakban és színekben népdalaink, balladáink és népköltésünk világa elevenedik meg. 2000 Szentendre, Anna utca 16.

EGY ÉLET AZ ÜVEG BŰVÖLETÉBEN – FÉNY, FORMA, VARÁZSLAT

L. Szabó Erzsébet üvegművész 90. születésnapja alkalmából 170 alkotása tekinthető meg. A hagyományos üvegművesség és az innovatív üvegdizájn harmonikus találkozását tükrözik a fúvott üvegtárgyak, díszüvegek, és különleges világítótestek. 1055 Budapest, Szent István krt. 3.ca 2-10.

MESTEREK ÉS TANÍTVÁNYOK

A kerámia kiállítás mesterek és tanítványaik közös alkotásain keresztül generációkat összekötő párbeszédet jelenít meg, és egyúttal feltárja a kortárs hazai kerámiaművészet hagyományait és megújulását. 1050 Budapest, Andrássy út 6.

7. GLASSPRING – ÜVEGÁLMOK – LÁTOMÁSOK

A kortárs üvegművészet tavaszi tárlata misztikus környezetben várja a látogatókat, ahol a homályból előtűnő alkotások álomszerű látomásként kelnek életre, bemutatva a műfaj mestereit és fiatal tehetségeit. 1028 Budapest, Templom utca 2-10.

EMLÉKFORGÁCSOK

Bényi Eszter textilművész kiállítása során a múlt és az emlékezet szövetét tárja a látogatók elé, műveiben a személyes és kollektív emlékek finom rétegzettséggel jelennek meg. 1174 Budapest, Báthory u. 31.

Ezeket is olvassa el
Charlie_cim

Charlie angyalai

Filc_alap

NEMEZ 3.

Izelt_cim

Ízelt elemek

Feny_cim

Fény és szakralitás – Bráda Tibor életművéről