ARTAPESTRY7

ARTAPESTRY_09
Nemzetközi előzmények

A textilművészek megítélésem szerint a nemzetközi művészeti közélet egyik legjobban szervezett csoportját alkotják. Ez a csoportosulási hajlam részben egy alapvető „textiltulajdonság”: a rugalmas összekapcsolódás jellegzetességeit tükrözi, másfelől viszont védelmet és biztonságot is ad a csoporttagok számára. Az európai textilművészet nemzetközi megnyilvánulásairól elkerülhetetlen beszélni a neoavantgárd fellegvár, a lausanne-i biennálék említése nélkül. A textilművészet európai megújulásának bölcsője a lausanne-i mozgalmak centrális, „kemény magja” indukálta számtalan más szerveződés létrejöttét is Európában, Ázsiában és Amerikában azzal a céllal, hogy a kortárs textilművészetnek globális ismertséget szerezzen, bemutassa a legkiválóbb alkotókat és legérdekesebb műveket.

A nemzetközi textilművészeti közélethez jómagam a nyolcvanas évek végén csatlakoztam, időben szinte párhuzamosan a lausanne-i kapuk bezárásával. Japán, a textilben üzletileg is érdekelt ország nagyon gyorsan reagált a lausanne-i alkonyra és létrehozta az International Textile Fair Kyoto rendezvények sorozatát. A japán helyszín jól megoldotta a hosszúra nyúló európai vákuumot és több évtizeden keresztül adott otthont egy nagyon magas színvonalon reprezentált textilművészeti világversenynek. A kyotoi korszaknak a narai földrengés vetett véget, amikor az ország gazdasági nehézségei kerültek előtérbe. A rendezvény Távol-Keleten maradt, mert azóta From Lausanne to Beijing címmel Kína fogadja időről időre a textilművészeket.

A lausanne-i zárás után különféle európai szervezetek és intézmények igyekeztek enyhíteni a veszteségen és jónéhány kisebb léptékű, de rendszeresen jelentkező textilművészeti fórum nyílt a kortárs textilművészet számára. Ezek közül kitűnt az International Textile Symposion Graz – Ausztria, a Contextile Guimares – Portugália, az Inernational Tapestry Biennial Beauvais – Franciaország, és sorolhatnám tovább a különféle kezdeményezéseket. Ezek között jelentős súllyal szerepel a Kárpit1, Kárpit2 és Kárpit3 budapesti eseményeivel. Ezeket a kiállításokat Dobrányi Ildikó, a Magyar Kárpitművészek Egyesületének egykori elnöke kezdeményezte és a Szépművészeti Múzeum, illetve a Vigadó Galéria adott helyet a bemutatóknak. Ezekkel a nemzetközi rangú kiállításokkal a Szombathelyi Nemzetközi Miniatűr Textil Triennálék mellett Magyarországon létrejött egy második nemzetközi textilművészeti fórum is. A nemzetközi kiállítások megrendezését Dobrányi Ildikó, a Magyar Kárpitművészek Egyesületének alapító elnöke kezdeményezte, Hegyi Ibolya elnökhelyettes is támogatta. A Szépművészeti Múzeum igazgatójával, Mojzer Miklóssal magam is tárgyaltam és az előkészítés folyamatában is részt vettem. A javaslatomra került a nemzetközi zsűribe Rebecca Stevens, a The Textile Museum Washington független kurátora, aki azóta is támogatja a magyar kiállításokat.

Jól jellemzi a textilművészek nemzetközi szervezettségét az a tény is, hogy Beatrijs Sterk holland származású német publicista létrehozta az European Tapestry Forum (ETF) szervezetet. A szervezetnek több mint egy évtizedig nyomtatott folyóirata jelent meg két nyelven, és ausztriai székhellyel ma is elérhető online formában. Enélkül a fórum nélkül lehetetlen lenne világméretű rendezvények szervezése és utaztatása. A nemzetközi textiles társadalom a nagy anyaszervezet mellett specializált helyi szervezeteken keresztül ad lehetőséget a nemzetközi véráramba történő bekapcsolódásra. A különféle szinteken kommunikáló társaságok közül kiemelkedik a dániai székhelyű Európai Kárpit Fórum.

Európai Kárpit Fórum

Az European Tapestry Forum a professzionális kárpitszövők páneurópai szervezete, amely immár több mint két évtizede azon dolgozik, hogy a kárpit művészeti formájának ismertségét emelje és szakmai platformot biztosítson a kárpitművészek számára. Az ETF szeretné a kárpitszövőket együttműködésre, ötletcserére, tanulásra és képzésre egy közösséggé formálni. A háromévente zsűrizett ARTAPESTRY-kiállításokkal az ETF kortárs gobelinművészek munkáinak bemutatót biztosít és lehetőséget teremt arra, hogy műveik szélesebb európai közönség elé kerüljenek. Az ETF együttműködésen alapuló, művészek által vezetett kárpitművészeti kezdeményezés.

Az ETF története egy szemináriummal kezdődött, amelyet dán kárpitszövők egy csoportja szervezett Vissza az alapokhoz címmel. Húsz kárpitművész vett részt Európa tíz országából. A kérdéskörök mindenki számára ismerősek voltak a kárpitművészet területen:
Hogyan lehet növelni a kárpitműfaj státuszát és láthatóságát a képzőművészetben és a nagyvilágban?
Hogyan lehet ösztönözni a művészek új nemzedékeit arra, hogy kifejezési módként a kárpitműfajt válasszák?
Hogyan ösztönözzük a kritikai írást és a kárpitra vonatkozó művészetelméletet?

A Vezetőség négy lényeges témában döntött:
ARTAPESTRY-„történelem” dióhéjban:

Nordjyllands Kunstmuseum, Aalborg (DK)
Textilemuseum, Krefeld (D)
Jean Lurcat Museum, Angers (F)

Nordjyllands Kunstmuseum Aalborg (DK)
Musée Jean Lurcat Museum, Angers (F)
Kunsten Hus, Luleå (S)

ArtCentre Silkeborg Bad, Silkeborg (DK)
Museum of Central Finland, Jyväskylä (FIN)
Kulturcentrum Ronneby, Ronneby (S)
Musée Jean Lurçat, Angers (F)
Museum of Decorative Arts and Design, Riga (LV)

Rovaniemi Art Museum, Rovaniemi (FIN)
Museum Lüneburg, Lüneburg (D)
Textile Kultur Centre Haslach, Haslach (A)
ArtCentre Silkeborg Bad, Silkeborg (DK)

ArtCenter Silkeborg Bad, Silkeborg (DK)
Kulturcentrum Ronneby, Ronneby (S)
Mark Rothko Art Museum, Daugavpils (LV)
Arad Art Museum, Arad in Romania (RO)

ArtCenter Silkeborg Bad, Silkeborg (DK)
Gulbene Municipality History and Art Museum, Gulbene (LV)
Kulturcentrum Ronneby Kulturhus, Ronneby (S)
Keski Suomen Múzeum, Jyväskylä (FIN)

A Dobrányi–Hegyi Alapítvány az ETF együttműködő partnere

A Dobrányi-Hegyi Alapítvány az Európai Kárpitművészeti Hálózattal közös szervezésben az ARTAPESRTY7 című nemzetközi kárpitművészeti kiállítás hazai bemutatóját koordinálja. A kiállítás nemzetközi zsűrijének magam is tagja vagyok. A zsűribe mint az ARTAPESTRY6 fődíjasa kaptam meghívást. Az Európai Kárpit Fórum ARTAPESTRY6 című kiállítása a kovidjárvány miatti zárásokkal párhuzamosan indult európai körútra és a nyitásokkal párhuzamosan ért véget. A résztvevő művészek az utolsó helyszínen tudtak találkozni egymással személyesen. Anet Brusgard elnök asszony felidézte, hogy két magyar résztvevő, Dobrányi Ildikó és Hegyi Ibolya korábban már szerepeltek az Európai Kárpit Fórum kiállításán. Ekkor fogalmazódott meg, hogy egy alkalommal Magyarország is szívesen helyet adna ennek az eseménynek. Sajnálatos módon azonban időközben mindkét művészt elbúcsúztatta a kárpitszakma. Nevüket, művészetüket és céljaikat a Dobrányi–Hegyi Alapítvány viszi tovább, amelynek 2021 óta vagyok a titkára. Örömmel vállaltam el a magyar rendezvény szervezését. Több helyszín is felmerült, mint lehetőség, végül a Szombathelyi Képtár igazgatónőjét, Cebula Annát kerestem meg az elképzelésünkkel. Több érv is Szombathely mellett szólt. A galériának szépen felújított kiállítóterme van és a nemzetközi textilművészeti közélet előtt sem ismeretlen a magyar textilgyűjteménynek otthont adó intézmény. Cebula Anna igazgatónő nyitott volt az együttműködés lehetőségére, amely méltó módon fog hozzájárulni a képtár és az ETF történetéhez. A nemzetközi rendezvény magyarországi bemutatására 2026 elején kerül sor.

A nemzetközi eseménysorozat első helyszíne és ideje: 2024. július 21., Deutsches Textilmuseum, Krefeld. A kurátor Isa Fleischmann művészettörténész.

ARTAPESTRY7 kiállítást 2024 és 2026 között hat európai helyszínen mutatják be:
A zsűri döntése

A nemzetközi zsűri 2024 januárjában Koppenhágában ült össze. Tagjai: Isa Fleischmann, a Deutsches Textilmuseum művészettörténésze, Clio Padovani, Angliában élő textilművész és Pápai Lívia, a PTE MK DMI Divat és textil specializációjának egyetemi docense. A kiállításra 25 országból 35 művet választottak ki.
Az ARTAPESTRY7 az európai kortárs kárpitművészet jelenlegi gyakorlatát, a gobelinszövés és a kapcsolódó technikák alkotásait mutatja be. A művek összekapcsolják a műfaj történetiségét a jelen korral. Örökségük kortárs aktualitása: a szín, a forma, az anyag és a textúrák finom érzékletessége. A zsűritagok különböző szakmai kontextusból tekintettek a résztvevők munkáira, amelyek a figuratív és az elvont vizuális nyelvet a helyi hagyományok és a kortárs megközelítések széles skálán mozgó változataival használják. A zsűri döntése értelmében a fődíjat Feliksas Jakubauskas kapta, aki absztrakt kompozícióiban a klasszikus gobelinszövés technikáját ötvözi a hagyományos litván szövéstechnikával.

A fődíjas művész alkotásával a zenei hangzáshoz hasonló harmóniát szeretett volna elérni. Arra törekedett, hogy a néző ne csak a színeket és formákat lássa, hanem a minket körülvevő világ harmóniáját is érezze. Igyekezett ötvözni a modern kárpit és a jellegzetes litván textilvilág szellemi és formai örökségét. Ezzel a munkával a mai földi lét törékenységét, átmeneti voltát és a folyamatos változások anyagait, textúráit és színeit érzékelteti.

Magyarországról Balogh Edit 2022-ben készült Rezonancia című munkája került a válogatásba, aki a fény tematikával 2002 óta foglalkozik. A világ hullámtermészetének megjelenítésével, a benne rejlő matematikai, geometria törvényszerűségek, a káosz és a rend megjelenítésére törekedett.

Pápai Lívia DLA
kárpitművész, egyetemi docens

Fotók:
  1. Carmen Groza: Utazás az ismeretlenbe; falikárpit, 200 x 160 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  2. Brita Been: Három harisnya & egy ing; falikárpit, 200 x 400 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  3. Gudrun Pagter: Triptichon (Oszlopok); falikárpit, 240 x 170 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  4. Anet Brusgaard: Aranyfólia plakettek (guldgubber) a fekete földből; falikárpit, 160 x 200 cm
  5. Peter Horn: Ima Kolumbusz Kristófért; falikárpit, 205 x 150 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  6. Aleksandra Parol: Vér fog folyni; falikárpit, 127 x 121 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  7. Ieva Prane: Az élet kertjében; falikárpit, 220 x 145 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  8. Aino Kajaniemi: Depresszió; falikárpit, 128 x 132 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  9. Feliksas Jakubauskas: Szürke spirál; falikárpit, 130 x 152 (Forrás: European Tapestry Forum)
  10. Sarah Perret: Szürkületi zóna; falikárpit, 200 x 200 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  11. Mette Hansen: Állatmese; falikárpit, 148 x 195 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  12. Linda Green: Tilalom; falikárpit, 160 x 215 x 2 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  13. Helena Spridzane: A folyónál találkozunk; falikárpit, 134 x 160 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  14. Joan Baxter: Napnyugta utáni csend; falikárpit, 145 x 175 cm (Forrás: European Tapestry Forum)
  15. Margret Eicher: Arc & Identitás; falikárpit, 136 x 133 cm (Forrás: European Tapestry Forum)

Vélemény, hozzászólás?

Kiállítások, események
KIGUBÓZVA

Földi Kinga textilművész hernyóselyem szobrai azokról az élményekről mesélnek, amikor az ember a biztonságot nyújtó régi burkát, vagyis állapotát hagyja el, ami szorongást és izgalmat hoz, de egyben egy szebb életforma születésével jár. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

A TŰZ MŰVÉSZETE

A török hatások a magyar üveg- és kerámiaművészetben című kiállítás a Török-Magyar Kulturális Évad kiemelt isztambuli zárórendezvénye, melyet Törökország egyik legnagyobb múzeumában, a Török és Iszlám Művészetek Múzeumában mutatnak be. At Meydani Cad. No:12, 34122 Sultanahmet / Isztambul

METATERRA

Jakobovits Márta, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának 80 éves jubileumi kerámiakiállításán művészetének autonóm kifejezése, a természet formavilága és ősi motívumai érhetők tetten. Calea Armatei Române 1/A, Oradea 410987, Románia

Ezeket is olvassa el
Eventuell_cim

Eventuell 30

Mindig_cim

„Mindig fölfeslik valahol”

Titkos_cim

Titkos terek

Vodkaspohar_cim2

Három ezüst vodkáspohár